Fem IT-leverandører har sikret seg nye Altinn-kontrakter for flere hundre millioner kroner.
Flere av leverandørene er gjengangere, og denne gangen har Altinn sikret seg med klare avtaler om hvem som skal punge ut hvis noe går galt.
I forrige runde var ikke avtaler og roller godt nok avklart da ting gikk galt.
Les mer: Startet før løsningen var ferdig
Stor interesse
Neste år utløper dagens kontrakter, der Accenture sørger for forvaltning og videreutvikling, mens Basefarm har ansvaret for drift.
Anbudskonkurransen tiltrakk seg mange interessenter på vårparten i fjor:
Accenture, Basefarm, Evry, Capgemini, Bouvet, Visma, CSC, IBM, Creuna, og Sopra Steria.
Les også: Evry kaster ut konsernledelsen
Forhandlinger
Det ble kjørt en anbudskonkurranse med forhandlinger, som endte med at Brønnøysundregistrene mandag tildelte følgende nye kontrakter:
Videreutvikling av Altinn (parallelle rammeavtaler):
- Accenture AS, Capgemini Norge AS og Sopra Steria AS
Forvaltning av Informasjonsportalen www.altinn.no:
- Bouvet Norge AS
Drift av Altinn:
- Basefarm AS
Forvaltning av Altinn (inkludert applikasjonsdrift):
- Accenture AS
Les også: Accenture sender alle nye konsulenter til India
Mange kokker uten søl
Avtalen med Bouvet betyr at altinn.no skal oppgraderes bort fra det som kan påstås å være 90-talls retrodesign.
Regiondirektør Anne Hasselgreen hos Bouvet opplyser at portalen nå blant annet skal bli mobilvennlig.
Accenture må konkurrere om utviklingsoppgavene underveis. Hensikten er at staten ikke skal låse seg til én leverandør.
Men det betyr ikke at Basefarm og Bouvet kan opptre solo på de andre oppgavene. Alt henger sammen med alt, og det er lagt en konkret strategi for å sikre samspill og samarbeid.
Alle har forpliktet seg til å følge en felles koordineringsavtale som er overordnet de andre kontraktene.
Den skal sørge for at alle parter bidrar til å unngå at mange kokker betyr mye søl. Og den plasserer ansvaret for feil.
Så du denne? Maktkamp om IT i staten
Prikkbelastning og erstatning
Her er noen detaljer om koordineringsavtalen:
- Den pålegger god samhandling mellom leverandørene.
- Den gir plikt til å tenke helhetlig og planlegge koordinering med de andre leverandørene.
- Den går foran de andre avtalene.
- Brudd på samarbeidsplikt medfører erstatningsansvar og blir prikkbelastet i henhold til de respektive leveranseavtalene.
- Alle har plikt til feilsøking og feilretting, kostnad belastes ansvarlig leverandør
Les også: All IT på én plattform
Oppdaterer hverandre
– Hvordan skal prikkbelastningen fungere?
– Siden Altinn er samfunnskritisk infrastruktur, er det definert strenge krav til tjenestenivå. Ulike brudd på disse kravene vil medføre prikkbelastning for leverandør. Prikkbelastningen har i hovedsak sammenheng med refusjoner, er den foreløpige utdypingen kommunikasjonsrådgiver Lars Vegard Bachmann hos Altinn kan gi.
– Hvordan skal man i praksis gjennomføre koordineringsavtalen?
– Den pålegger god samhandling mellom leverandørene. Dette skal blant annet følges opp i form av koordineringsmøter, hvor både leverandørene og kunden deltar, sier Bachmann. Verktøyet blir en såkalt «HUKI-matrise», der hovedansvarlig og utførende parter i forskjellige prosesser oppdaterer hverandre.
Oppstart neste år
Kontraktene er inngått for fire år. Videreutviklingsrammeavtalene kan forlenges med ett år, mens øvrige kontrakter kan forlenges med inntil fire år (2+2).
Hvis det ikke kommer inn klager på tildelingene, vil avtalene bli etablert senest 1. juli i år. Deretter skal avtalene være operative fra sommeren 2016.
Samlet verdi for avtalene er grovt beregnet til mellom 93 til 124 millioner kroner årlig (eks. mva.).
Les også: Altinn-sjefen slutter