1. august i fjor ble PC-avdelingen i IBM skilt ut til kinesiske Lenovo. Fra norske IBM fulgte 14 ansatte. I tillegg ble det ansatte åtte nye selgere som fikk sin egen etasje i IBM-bygget på Mastemyr.
Avtalen var at Lenovo kunne markedsføre seg med IBM og Thinkpad-logoene produkter i fem år framover.
Thinkpad-maskinene var kjent som noe av de beste, men også dyreste bærebare PCene i markedet. Mange trodde derfor Lenovo ville beholde de to svært kjente og solide merkenavnene så lenge som mulig. Men allerede nå er IBM-logoen fjernet fra noen av Lenovos produkter.
Med Thinkpad har Lenovo Norge er størst på bærbare til bedrifter. Nå skal selskapet satse på forbrukermarkedet med nye og rimelige bærbare PC-er som vil bli markedsført under bare Lenovo-navnet.
I første omgang vil det dreie seg om multimedie-PC-er.
- Strategien er å introdusere nye produkter, ikke under IBM-navnet, men som Lenovo-produkter, forteller fungerende direktør for Lenovo Norge, Nils Alund til digi.no.
De nye PC-ene heter Lenovo 3000. Modellene som blir tilgjengelige i Norge er to bærbare, hvorav den ene med bredskjerm, og en stasjonær serie i to grunnutførelser: Tårn og pult.
Lenovo vil kjøre to ulike produktlinjer, en Thinkpad linje hovedsaklige stasjonære, men også noen bærbare mot bedriftsmarkedet. I tillegg skal Lenovos 3000-linje både bærbare og stasjonære markedsføres mot forbrukermarkedet.
Les også:
- [24.02.2006] Lavpris-offensiv fra Lenovo
- [27.01.2006] Salget av IBM-PCer faller etter oppkjøp
Alund forteller at Lenovo-PCene vil har en prislapp fra 5000 kroner, mot Thinkpad PC-ene som har en prislapp fra 6000 og oppover.
Måten Lenovo skal klare å erobre det norske markedet er å øke antall forhandlere i Norge.
Lenovos lavpris-offensiv vil skje i utvalgte land verden over, blant dem USA og Norge.