I går formiddag oppstod det problemer med Netcoms mobilnett, noe som rammer kunder over hele landet. Vanligvis får man rettet slike problemer raskt, men dette er ikke tilfeller nå.
Netcom sendt idag morges 8:45 ut et pressemelding der man forteller at problemet enda ikke er rettet:
"NetCom har hatt problemer med mobilnettet siden i går ettermiddag. Trafikken har ligget på 80 prosent sammenlignet med normale søndager. Kundene i byer og tettsteder har de største problemene med å ringe, skriver Netcom
NetCom har, sammen med eksperter fra Siemens jobbet på spreng for å rette feilen, og i morges fungerte mobilnettet som normalt. Imidlertid har problemene gjenoppstått."
Akkurat hva som er problemet er ikke klart. "Feilen skyldes at nettet har problemer med å sette opp samtalene mot nummerdatabasen", skriver Netcom.
- Hadde vi vært helt sikre på hva det var, så hadde vi fått rettet det. Denne basen matcher ID-ene på kundenes telefoner mot det riktige mobilnummeret de har, forteller Guri Wormdahl, kommunikasjonssjef i Netcom til digi.no.
Problemet rammer altså bare når man forsøker å ringe til en Netcom-kunde eller en kunde av alle de virtuelle operatørene som leier kapasitet av Netcom, som blant annet Chess.
- NetCom beklager på det sterkeste de problemer dette medfører for våre kunder, og kan forsikre at vi gjør alt vi kan for å rette feilen så snart som mulig. Det er imidlertid vanskelig å fastsette et eksakt tidspunkt for når nettet igjen fungerer som normalt, skriver Netcom.