Gründerne Lars Morten Nygaard og Karl Petter Askim er ikke skvetne. Sammen har de startet selskapet Mediaport AS for å selge søkemotorer til mindre bedrifter. Systemet skal la ansatte søke i alle typer dokumentfiler, e-post og gruppevaresystemer som Notes.
Mediaport kommer sent til markedet - deres danske konkurrent Mondosoft anslår at det finnes over 100 konkurrenter. Senest på mandag avduket bransjetitanen Google en server med ferdig installert søkemotor. Her i Norge samarbeidet Fast lenge med Dell for å lage en ferdig søkeserver for SMB-markedet, men Fast skrinla prosjektet på grunn av den enorme konkurransen som selskapet mente raderte ut marginene.
Nygaard mener at til tross for konkurrenter, er markedspotensialet enormt.
- De fleste sorterer dokumenter i mapper, kanskje på fellesområder der andre kan lese dem. Men det tar for lang tid å lete eller søke med Windows, sier han.
InfoFinder-programpakken blir levert sammen med en enkel, standard Intel-server og kobles til nettet til bedriften. Det holder med noen timers konfigurering, sier Nygaard.
- En annen stor fordel med InfoFinder er at vi tar hensyn til brukerrettigheter. Altfor mange konkurrenter serverer deg lenker til dokumenter uavhengig om du har lov til å lese dem eller ei, forteller han.
Løsningen er rettet mot det som i Norge kalles mellomstore bedrifter - typisk fra 100 til 1000 ansatte.
Men foreløpig mangler InfoFinder de mest avanserte funksjonene for å sortere ut hvilket dokument som er mest relevant når du søker. Hva som havner øverst på resultatlisten avgjøres kun av hvor ofte søkeordene dine forekommer i dokumentet - InfoFinder klarer for eksempel ikke å ta hensyn til hvilke dokumenter som mange andre har hentet opp.
Prislappen - 4800 kroner per ansatt - kan virke avskrekkende ved første øyekast. Men dette er da også sluttregningen, installasjon og tilpasning er inkludert, påpeker Nygaard.
Mediaport ble startet i februar i 2000. I dag har selskapet 10 ansatte og et 2002-budsjett på 10 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv. Selskapet har en kundeliste som omfatter blant andre Bull, Pioneer og flere rederier.
Foreløpig har Mediaport solgt direkte selv, men er nå i ferd med å skaffe seg flere partnere.
- Vi har levert vår løsning til flere kunder som bruker SuperOffice. Dette har fungert så bra at vi og SuperOffice nå har formalisert samarbeidet og skal selge til hverandres kunder, forteller Nygaard til digi.no.