Som et lite barn sitter du i baksetet til de store data- og teleleverandørene. "Er vi snart fremme?", hyler du med jevne mellomrom. Leverandøren har nemlig vært så snill å røpe hva de skal selge deg om to år. Egentlig er de ikke helt sikre, men de håper det finnes en vei frem dit de vil. Og da må enhver god far og mor ha diktet opp en liten lek eller et spill for å oppholde deg og langsomt trekke ut tiden.
For bransjen vet hvor lang tid det tar fra tegnebrettet til butikkhyllen, men vil ikke si det. Hadde de vært ærlige, ville du ledd og øyeblikkelig gått til konkurrenten for å kjøpe hans eksisterende, men litt mindre sexy produkt. Målet er altså å legge inn mange nok trinn i prosessen til å holde ditt håp vedlike mens de jobber og roter. Dessuten, underveis dukker det alltid opp problemer, og da gjelder det å spille "Snart i salg" for å trekke ut tiden.
En toppsjef i databransjen som ikke orket mer juging og umoral, har gitt det hemmelige spillet til digi.no. Under følger oppskriften så du kan spille selv. Bruk terning og slå lavest mulig verdi. Målet er å trekke ut tiden:
Start: Lekkasje eller tale
Start med en lekkasje eller tale der en divisjondirektør røper at også ditt selskap jobber med en slik Internett-boks som konkurrenten allerede selger. "Men vår boks blir dobbelt så raskt og kan fungere også som en gratis video-server."
Nyhet om prototyp
Offentliggjør etter hvert nyheten om man er ferdig med en "lynrask" prototyp. Nå skal vi sende ut boksen til andre dataselskaper som skal lage tjenester og programvare for boksen.
Første langside: "Annonsert"
Neste trinn er å vise frem den aller første prototypen - det gjør ikke noe om den kræsjer under demonstrasjonen. Nå er Internett-boksen "annonsert".
Hemmelig tilbaketog:
Du er forsinket, tekniske problemer, konkurrentene har kommet med noe bedre, hopp tilbake noen steg mens du omarbeider produktet.
Tilbake på langsiden: "Beta-versjon"
Hvis det kommende produktet er et program, kaster du nå ut den første skjelvende beta-versjonen på Internett. Investerer kunden i tid på å prøve den og la maskinen sin havarere, øker sjansen for at vedkommende også kjøper det ferdig produktet.
Kodenavn:
Ved å offentliggjøre det egentlige navnet, får du en ny runde oppmerksomhet. Oj,oj,oj sier kundene i baksetet.
Kortsiden: "Offentliggjort"
Til tross for at alt er kjent, "offentliggjør" du selv (du er forøvrig sjef for selskapet) - gjerne på en messe eller brukermøte - at dere arbeider med Internett-boksen.
Hemmelig tilbaketog II:
Du er igjen forsinket, nye tekniske problemer. Hopp tilbake noen steg mens du omarbeider produktet.
GR - Gold Release:
Nå er produktet ganske ferdig, men plastinnpakningen er fremdeles langt unna. Ai, ai, ai sier kundene i baksetet.
Reklamestunt:
Sett i gang reklamekampanjer - som om produktet er i salg.
Langsiden, på vei hjemover: "Release-kandidat"
Nesten fremme. Nå er boksen liksom ferdig, men av en eller annen grunn tar det ofte fremdeles noe tid.
Faktisk i salg - men bare i USA og Australia:
Sett igang salget av din nye boks, men innrøm at den ikke er tilpasset Europa fordi den ikke takler "alle disse rare bokstavene dere har i Europa".
"Allokering":
- Nå er vi ferdige med den europeiske versjonen, men vi sliter litt på fabrikken og "allokerte" det vi hadde til Tyskland.
I MÅL - i salg i Norge:
Endelig ferdig, men dette ser jo ikke så tøft ut sammenliknet med det vi lovet og hva konkurrentene nå selger. Her har vi en ny plan, få divisjonssjefen til hinte litt på neste brukermøte. Start spillet om igjen.