I går sendte svindlere ut store mengder med e-post i et forsøkt på å logge naive Nordea-kunder til å oppgi konto- og innloggingsinformasjon på et nettsted som riktignok er utstyrt med en Nordea-logo, men som ellers vanskelig kan forveksles med bankens eget nettsted.
Assisterende informasjonssjef i Nordea, Rune Sjøhelle, karakteriserer det hele som en klassisk svindel-e-post overfor VG Nett, men regner med at ingen norske kunder lar seg narre, blant annet fordi meldingen var på engelsk.
- Det er et kraftig signal om at noe er galt, sier Sjøhelle.
Blant annet Firefox varsler automatisk brukerne om at det aktuelle nettstedet er blitt rapportert inn som et mulig phishingforsøk.
Nordeas kunder har vært målgruppen for lignende svindelforsøk en rekke ganger tidligere.
Les også:
- [03.05.2007] Kredittilsynet vil ikke si noe om innbrudd
- [03.05.2007] Nettbank-innbruddene fortsetter
- [06.02.2007] Nettbank-hackere er lette å spore opp
- [19.01.2007] Nordea er bedre sikret i Norge enn i Sverige
- [19.01.2007] Nordea klarer ikke å stoppe russiske hackere
- [06.12.2006] Voldsom vekst i tap på bank-phising
- [23.10.2006] 100 svenske Nordea-kunder bet på phishing
- [31.08.2006] Nordea ikke redd for svindel-epost
Bildet nedenfor viser en del av siden e-post-mottakerne ble bedt om å besøke.