Braa beskriver DMail som løsningen for en situasjon som alle Internett-ferdere opplever nærmest daglig: Du kommer til et interessant nettsted, og fyller inn et skjema som garanterer deg en "mail" hver gang en nyhet fra firmaet bak nettstedet overlapper ditt eget interesseområde.
- Slike opplysninger lagres kurant i en database. Det DMail gjør, er å sette denne databasen inn i et større system som innebærer store fordeler både for bedriften og for individet som registrerer seg, sier Braa
Poenget til Braa er at bedriften ikke nødvendigvis ønsker å sende ut alle nyhetsmeldinger til alle registrerte, men vil differensiere sitt budskap avhengig av mottakernes alder, kjønn, bosted og så videre. Muligheten til å differensiere på denne måten, er en grunnleggende egenskap ved DMail.
En annen grunnleggende egenskap, er at DMail ikke er en løsning som hver bedrift installerer hos seg. Databasen over egenregistrerte kontakter etableres hos Painthouse. Bedriften beholder eiendomsretten til sine data. Den sentrale lagringen hos Painthouse byr på en rekke fordeler for bedriften, mener Braa.
- En fordel er at det tar bare to minutter å kopiere den koden som skal til for å etablere en registreringsløsning. En annen er at basen da underlegges våre strenge ordninger for datasikkerhet. Det gjør basen mer verdifull, og mer beskyttet mot misbruk i form av spam og andre ulovligheter.
Også den selvregistrerende streiferen drar fordeler av denne ordningen, ifølge Braa.
- Idéen er at bedriftskundene opererer mot én database. Følgelig vil hver registrert person selv kunne gå inn og kontrollere all informasjon som er lagret om vedkommende, og hvem som har tilgang til den. Hvis du har fått andre interesser, eller du ikke orker å ta i mot så mye e-post, er det bare å redigere oppføringene. En annen fordel, er at når du registrerer deg på et nettsted, vil systemet tilby deg en oversikt over andre nettsteder som dekker det samme interesseområdet.
Tjenesten er selvfølgelig gratis for den individuelle brukeren. Så lenge bedriften ikke spør etter annet enn navn, e-post-adresse, alder, kjønn, telefonnummer, yrke og interesser, er tjenesten også gratis for den.
- Tjenesten skal være reklamefinansiert, forteller Braa. - På hver e-post som bedriftene sender ut, vil det være en tilpasset reklamemelding som Painthouse skal selge.
Braa ser for seg en "pro" utgave av DMail for bedrifter som ønsker å registrere mer utførlige opplysninger. Her vil det komme på tale å innføre en abonnementsordning. Detaljene rundt dette er ikke utarbeidet ennå. En annen mulighet for DMail "pro" kan være opplegg for integrasjon med eksisterende kundehåndteringssystemer.
- Painthouse har lagt opp ordningen med tanke på godkjenning fra Datatilsynet, men vi har ennå tatt kontakt med dem, sier Braa.
Han mener det ikke finnes maken til DMail noe sted i verden, og at utenlandske internettinvestorer har kommet med en rekke henvendelser. Kanskje dette blir trøndernes første store Internett-eventyr?
Painthouse er hittil mest kjent for å ha utviklet den første versjonen av REMA 1000 på nett (se peker til artikkelen "Melk og brød på Internett"). Det har senere laget internettløsninger for store trønderske bedrifter som TEV ( Trondheim Energiverk), Amcar Magazine, Trondheim Kino, Adresseavisen, Sydenbutikkene, RUNIT, Telenor Novit og Fokus Bank (Intranett).