Det svenske forsvaret melder om et nytt kabelbrudd i Østersjøen fredag, denne gangen utenfor Gotland. Det er ikke klart hvordan skaden har skjedd, men finske medier melder at det er den 1172 kilometer lange C-Lion 1-kabelen mellom Helsinki og Rostock som er ødelagt.
Det er i så fall tredje gang denne vinteren denne kabelen er blitt skadet. Den ble først ødelagt i november av ankeret til det kinesiske lasteskipet Yi Peng 3. Første juledag var C-Lion 1 en av flere kabler som ble ødelagt av ankeret til det russisk-innleide tankskipet Eagle S.
Dette siste kabelbruddet ble rapportert torsdag, men det er foreløpig ikke offentliggjort noen årsak til skaden. Cinias forretningsdirektør Hannu Muikku forteller til Helsingin Sanomat at skaden denne gangen ikke er like alvorlig som ved de to tidligere hendelsene.


– Kabelen fungerer normalt, men det er sannsynligvis en skade på den, sier han til avisen. Avisen omtaler skaden som «et slags hakk».
På selskapets nettsider skriver Cinia at de har bedt det finske kriminalpolitiet om å etterforske saken.
Reparasjonsskip fremdeles i havn
I Sverige er det innledet en etterforskning av saken. Ifølge den svenske kystvakten har skaden skjedd i svensk økonomisk sone, og et svensk kystvaktfartøy ble fredag morgen sendt til skadestedet, skriver Helsingin Sanomat.
Ifølge Aftonbladet har svensk politi åpnet en foreløpig etterforskning i saken under overskriften sabotasje. Politiet sier til avisen at hendelsen etterforskes som sabotasje for at de skal kunne bruke alle nødvendige metoder i etterforskningen.
C-Lion 1-kabelen, en høyhastighets datakabel med kapasitet på 144 terabit per sekund, ble produsert og rullet ut av franske Alcatel i 2016.
Ved de to tidligere kabelbruddene har kabelen blitt reparert i løpet av to ukers tid, av et av Alcatels kabelfartøyer som er stasjonert i Frankrike. Ifølge AIS-data fra Marine Traffic-appen ligger imidlertid dette fartøyet fremdeles til havn i Calais fredag formiddag.
Fungerende pressesjef i Sveriges forsvar, Rebecca Landberg, bekrefter overfor TV4 Nyhetene. at de har mottatt informasjon om et kabelbrudd.

Kabeleier: Vil ha regelendringer som øker sjansen for at kabelkuttere blir tatt
Holdes løpende informert
Sveriges statsminister Ulf Kristersson kommenterer hendelsen på X :
– Jeg har en stund vært kjent med opplysningene i mediene om et mulig nytt kabelbrudd i Østersjøen. Regjeringen blir løpende informert av berørte myndigheter som undersøker hva som har skjedd, skriver han.
– Vi tar alle opplysninger om eventuelle skader på infrastruktur i Østersjøen på største alvor. Som jeg har sagt tidligere, så må de ses på bakgrunn av den alvorlige sikkerhetssituasjonen som foreligger, skriver han videre.
Reparasjoner nær skaden
Det har vært flere kabelbrudd i Østersjøen den sisten tiden.
Tidligere i februar sa svensk politi at ett av kabelbruddene, på Sweden-Latvia-kabelen mellom Sverige og Latvia 26. januar, ikke skyldtes sabotasje, men et uhell som følge av manglende utstyr og dårlig sjømannskap.


Denne kabelen krysser C-Lion 1-kabelen omlag 30 kilometer øst for Gotland, og så sent som torsdag ble det jobbet med å reparere kabelen. Arbeidene ble da avbrutt på grunn av dårlig vær i Østersjøen, skriver kabeleieren, det statlige latviske kringkastingsselskapet LVRTC, på sine hjemmesider.
Digi har spurt både LVRTC og svensk politi om hvor langt unna den siste C-Lion 1-skaden befinner seg fra de pågående reparasjonsarbeidene på Sweden-Latvia-kabelen, og om reparasjonsarbeidene kan ha forårsaket skaden på C-Lion 1-kabelen.
Svensk politi skriver til Digi at de for øyeblikket ikke har mer å si enn det som står i en pressemelding de sendte ut fredag formiddag. Der står det at politiet har innledet etterforskning for å finne ut hva som har hendt, og om det er en ny eller gammel skade man har oppdaget.
LVRTC skriver i en epost til Digi fredag ettermiddag, at skaden på deres kabel befinner seg på et sted hvor reparasjonsarbeidene ikke kan påvirke C-Lion 1-kabelen.

Fire undersjøiske fiberkabler kuttet i Finskebukta