Et gjennombrudd, mener forskerne bak det nye Litium-ion-batteriet.
Dagens generasjon med Lituim-ion-batterier finnes over alt, men det skjer ulykker med til dels dramatiske følger.
– Vi bruker dem i biler og mobiltelefoner, alle mulige typer verktøy, har dem i lomma, på håndleddet og på nattbordet. Det er derfor viktig å lage batterier med stadig økende kapasitet, men det er også viktig å gjøre batteriene sikrere, sier seniorforsker ved IFE, Magnus H. Sørby.


Brannfarlig
Den største sikkerhetsrisikoen i dagens batterier er den såkalte elektrolytten, en svært brennbar væske som leder Li-ioner mellom elektrodene inni batteriet.
Det er på grunn av brannfaren i elektrolytten at man blir advart mot å lade mobilen om natta. Brann i elektrolytten har også ført til at Boeings Dreamlinere er satt på bakken, mens Samsung ble tvunget til å tilbakekalle mer enn én million Note 7-telefoner.
Det har vært gjort mange forsøk internasjonalt på å bytte ut den flytende elektrolytten med et stoff som ikke er brennbart. Men så langt har dette gitt dårligere ledeevne og dermed mindre effekt i batteriene.
Vekker oppsikt
Det er blant annet denne gåten IFE-forskerne nå tror de har løst.
– Vi har utviklet et nytt fast materiale som leder Litium-ioner nesten like godt som flytende elektrolytter, sier avdelingsleder Bjørn Christian Hauback ved IFE.
– I tillegg ser materialet ut til å opptre stabilt og helt sikkert sammen med elektrodene i batteriet. Denne kombinasjonen er det ingen andre som tidligere har kunnet dokumentere, sier han.
Ifølge IFE har gjennombruddet allerede vakt oppsikt, blant annet hos miljøer som er tett på store bilprodusenter i både Europa og Asia.