Tor Odland pakker snart sakene sine og forlater Opera Software og avdelingen han har bygget opp de siste seks årene.
- Det som er veldig, veldig bra er at jeg ikke forlater Opera fordi det ikke er spennende å jobber her lenger. Det var på tide å gjøre noe annet. Jeg ønsker nye utfordringer, sier den avtroppende kommunikasjonsdirektøren til digi.no.
Planen er å gjøre samme type innsats, men nå for andre norske teknologiselskaper. Etter en snartur på hytta med motorsag og ørebeskyttelse begynner han som seniorrådgiver i pr-byrået Burson-Marsteller.
Fra å ha ledet en internasjonal kommunikasjonsavdeling på 17 personer fra ti ulike land blir hverdagen fremover ganske annerledes. Odland sier han ser frem til bredere eksponering mot flere selskaper og bransjer, ikke bare innen teknologi og telesektoren.
- Det blir spesielt, men føles riktig. Jeg håper også å kunne være med å skape flere selskaper som Opera. Det trenger Norge.
Odlands avgang ble kunngjort internt for en måned siden. Han har også fått beskjed om at døren står åpen, dersom han senere skulle ønske å vende tilbake.
- Vi har flere eksempler på det. Både produktsjefer og toppsjefer har gjort det i Opera tidligere, sier han og avviser ikke en slik mulighet også for egen del, en gang i fremtiden.
- Den sjansen er til stede. Opera er spesielt både på arbeidssiden og det at vi jobber internasjonalt. Vi har en utrolig evne til å gjennomføre prosjekter uten ekstremt mye byråkrati.
- Hva tenker du om fremtiden til Opera Software?
- Den kjennes utrolig bra. Det som er veldig interessant er det toppsjef Lars Boilesen sa i fjor med hensyn til å kapre operatørmarkedet og bygge brukermassen på mobil, som vi på ett år har doblet til 100 millioner. Også tv-markedet har vi kapret. Jeg tror denne veksten bare vil fortsette fremover.
I morgen skal Opera Software friste investorer på sin årlige kapitalmarkedsdag i New York. Sentralt står presentasjonen av hvordan det norske teknologiselskapet skal tjene mer på de mange millioner sluttbrukerne sine. Det kommer gjerne også noen nyheter i slike sammenhenger.
- Det blir mest utdyping av ting vi har hintet om en stund, Opera Mobile Store, Ad Exchange og reklamesystemet vårt (AdMarvel), sier Odland som selv ikke vil være til stede.
Han ønsket ikke at hans siste arbeidsdag ville være på en hektisk konferanse.
Det blir lenge stille i telefonen når vi spør hva han kommer til å huske best fra sin tid i selskapet.
- Oooh. I forhold til hva jeg kommer til å være mest stolt av er det nok at jeg har bidratt til å gjøre Opera Mini til en så stor suksess, men det blir for pompøst å svare. Det er nok de kreative stundene jeg vil huske best, som når vi lovte at Jon von Tetzchner måtte svømme til USA etter en rekord, aprilspøken Face Gestures, eller da vi la ut innboksen til sjefen. Det føles godt å jobbe i et selskap som ikke tar seg selv så høytidelig.
Odland, som har vært intervjuet og sitert i denne publikasjonen over seksti ganger de siste årene, benytter anledningen til å gi også digi.no litt skryt.
- Dere har helt klart vært en veldig smart gjeng å jobbe med, og som har skjønt vår bransje og vårt produkt veldig godt. Der har digi.no vært en av de mest interessante mediene.
Det er ennå ikke klart hvem som erstatter Odland som ny kommunikasjonsdirektør i Opera, men selskapet kikker både på interne og eksterne kandidater.
Avslutningsvis benytter vi anledningen til å spørre om han nå ser frem til å kunne bruke andre nettlesere enn Opera.
- He he. Jeg kan garantere deg at jeg alltid vil bruke Opera. Det blir det også full anledning til der jeg begynner nå. Så får vi se om jeg også får lurt Opera Mini inn på telefonene deres.
- Ok. Vi skjønner at dette sitter langt inne, men hva er ditt andrevalg blant nettlesere?
- Det var et grusomt spørsmål. Alle de andre nettleserne... nei, jeg tester sider med dem. Helt ærlig har jeg ingen spesiell favoritt. Men hvis jeg måtte rangere ville ikke Internet Explorer kommet øverst. Jeg bruker Opera på alle skjermene mine og prøver å unngå noe annet. Såpass involvert må man vært i sitt eget produkt.
Les også:
- [31.08.2011] Fra Opera til Telenor
- [24.06.2011] Von Tetzchner forlater Opera
- [14.06.2011] Opera med ny kommunikasjonssjef