Autosys er nok et eksempel på et offentlig IT-prosjekt som har slått sprekker. Høsten 2007 ble systemet, som så langt har kostet 200 millioner kroner, stanset. Ønske om bedre kontroll med kostnader og framdrift for IT-prosjektet, var årsaken til at prosjektet ble satt på vent.
Ved påsketider skal Veivesenets reviderte IT-system prøves ut. Kostnadene har vokst til 400 millioner kroner og hele prosjektet skal kvalitetsikres for Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.
Tre selskaper er hyret inn for å kvalitetsikre Autosys; TerraMar, Promis og Asplan Viak, skriver Aftenposten.
Det nye Au2sys skal erstatte dagens førerkort- og motorvognregister Autosys, som ble etablert på slutten av 70-tallet. Dagens system har rundt 20.500 brukere. Disse er i hovedsak trafikkskoler, bilforhandlere, politi og toll- og avgiftsdirektoratet.
Au2sys startet som et moderniseringsprosjekt, hvor det gamle Autosys skulle overføres til et mer tidsriktig system. Men under planleggingen og oppstarten endret prosjektet karakter til å bli et langt større utviklingsprosjekt enn forventet.
- Vi har for sent innsett kompleksiteten og omfanget av prosjektet. Vi har i dag for dårlig oversikt over det totale kostnadsbildet, fremdriften og organisering. Arbeidet er blitt mer omfattende og komplisert enn opprinnelig planlagt. Som prosjekteier velger jeg derfor å fryse arbeidet med Au2sys og replanlegge det videre arbeidet, uttalte trafikkdirektør Ole Christian Torpp til digi.no høsten 2007.
Finansdepartementet anbefaler alle prosjekter som har en kostnadsramme på godt over 400 millioner kroner å bli vurdert etter det nye regelverket for kvalitetsikring.