Den moderne bedriften, i manges øyne, kan ikke gjøre seg for avhengig av fast ansatte. I stedet bør den kunne hyre inn ekspertise avhengig av oppgavene den tar på seg. Midlertidig arbeidskraft kan være frilansere, konsulenter, kontraktører, underleverandører, vikarer, korttidsansatte og så videre.
Analyseselskapet Ardent Partners, spesialist på forsyningskjeder, anslår at bruken av midlertidig arbeidskraft vil øke med nærmere 30 prosent de kommende tre årene.
Trenden har skapt et behov for IT-verktøy for å forvalte tilgang til og bruk av midlertidig arbeidskraft. Kategorien er døpt «Contingent Workforce Management» (CWM). Definisjonen på CWM, ifølge Wikipedia, er «en strategisk tilnærming til forvaltning av en organisasjons midlertidig arbeidskraft, slik at kostnader og risiko knyttet til bruken av midlertidig ansatte holdes nede».
SAP kunngjorde denne uken at de har avtalt å kjøpe en ledende CWM-leverandør, Fieldglass.
Fieldglass ble opprettet i 2000, og er ikke børsnotert. Selskapet har hovedkvarter i Chicago, 350 ansatte og 250 kunder fordelt på over 100 land. Blant referansekundene er AIG, American Airlines, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Monsanto, Rio Tinto, Teradata, Verizon og VMware. Yrkene som løsningene tar hånd om er svært ulike, som advokater, flyverter, ingeniører, kasserere, kokker, kontorfolk, pr-folk og utviklere. Ifølge det spesialiserte analyseselskapet Staffing Industry Analysts – «global advisors on contingent work» – var arbeidskraften forvaltet gjennom Fieldglass verdt over 27 milliarder dollar i 2012. Ifølge SAP brukes det verden over rundt 3300 milliarder dollar på å lønne midlertidige ansatte.
Hva SAP betaler for Fieldglass er ikke kjent. Sist selskapets verdi ble anslått var i 2010, i forbindelse med en finansieringsrunde. Anslaget lød på 220 millioner dollar. Kjøpet antas fullført i løpet av andre kvartal. Selskapet har gått med overskudd hvert år de siste åtte årene.
Ifølge analyseselskapet Forrester er Fieldglass verdensledende innen CWM. På en «Forrester Wave» fra første kvartal i år rangeres selskapet over konkurrenter som DCR Workforce, Beeline, IQNavigator, IBM og Peoplefluent.
Fieldglass leveres som løsning i nettskyen. Det er moduler for korttidsansatte, prosjekter og tjenester, uavhengige kontraktører, og for å forvalte tilgang til talent som pensjonister og tidligere ansatte. Det er innebygget verktøy for rapportering, spørring og analyse. Løsningen er tilgjengelig på 16 språk.
SAP sier de vil integrere Fieldglass mot andre systemer, spesielt Ariba og SuccessFactor, henholdsvis innkjøp og personal, som de kjøpte i 2011 og 2012 for henholdsvis 4,3 milliarder og 3,4 milliarder dollar.
– [Kjøpet av Fieldglass] bekrefter SAP som ubestridt leder innen integrert HR og innkjøp i nettskyen for bedrifter i enhver bransje og av enhver størrelse. Å kombinere Fieldglass med SAP er et avgjørende milepæl i vår strategi for å hjelpe bedrifter til å forenkle alt, heter det i en felleserklæring fra SAPs sidestilte toppsjefer Bill McDermott og Jim Hagemann Snabe.
Det loves at SAP og Fieldglass vil tilby nødvendig programvare, samhandling og nettverk for å forholde seg til faste og midlertidig ansatte «på nye og innovative måter slik at de alltid er sikre på å ha rett person i rett rolle til rett tid».