Det er mange faktorer som har hatt betydning for Facebooks suksess, men en svært viktig bidragsyter har vært alle nettstedene som inkluderer Facebooks «Liker»-knapper og andre widgets på sine egne websider. Ikke bare sørger dette for at mer innhold deles i Facebook, noe som jo er målet til de andre nettstedene. Men det gjør også at Facebook kan samle inn enda mer informasjon om atferden og interessene til selskapets egne brukere.
Fram til nylig har Facebook angivelig ikke brukt denne informasjonen til noe konkret, men ifølge Wall Street Journal endret dette seg for omtrent tre måneder siden. Da begynte selskapet å bygge mer detaljerte brukerprofiler basert på denne eksterne datainnsamlingen. Hensikten er blant annet å tilby annonseplasser som er bedre rettet mot den enkelte bruker.
Ifølge den amerikanske avisen har dette fått en del nettbutikker, annonsører og innholdsutgivere til å bli mer skeptiske til å ha Facebook-innhold på sine egne sider.
Dersom en person hyppig besøker nettstedet til for eksempel en møbelbutikk, vil Facebook fange opp dette og gi møbelbutikkens konkurrenter muligheten til å vise annonser til akkurat denne brukeren, basert på hvilke sider brukeren har besøkt hos møbelbutikken.
Dette har allerede fått en del virksomheter til å gjøre endringer på nettstedene sine, slik at de sender mindre data til Facebook.
Bekymring
– Endringen har skremt alle og med god grunn, sier Vivek Vaidya i selskapet Krux Digital til Wall Street Journal. Selskapet hans bistår store, nettbaserte medieselskaper med administrasjon av data. Ifølge Vaidya forteller mange av klientene til selskapet at de er mer eller mindre bekymret for denne utviklingen.
Facebook er på ingen måte alene om å spore brukere på tvers av nettsteder. Google er et annet velkjent eksempel. Men ifølge Wall Street Journal er Facebook mer skremmende for nettstedene fordi selskapet (i større grad) kjenner brukernes virkelige identitet.
En talsperson for Facebook sier til Wall Street Journal at selskapet ennå ikke har begynt å bruke dataene fra andre nettsteder. På det tidspunktet Facebook begynner med dette, vil nettsteder kunne melde seg ut systemet. Konsekvensen er at det delte innholdet deres sjeldnere vil bli synlig for andre Facebook-brukere.
– Ikke verdt det
John Strabley er strategidirektør i selskapet Quaero, som også bistår store medieselskaper, som ESPN og MSNBC, med å administrere data selskapene samler inn på nettet. Han sier til Wall Street Journal at hans klienter egentlig ikke ønsker å dele disse dataene med Facebook, men at de samtidig ikke vil miste trafikk som genereres fordi deres innhold deles på Facebook.
Strabley mener at resultatet av dette er at annonsekroner som kunne ha gått til disse innholdsleverandørene, i stedet tilfaller Facebook.
– Utgivere på nettet deler hele sitt publikum med Facebook, og hva får de igjen for det? Jeg kan i stor grad garantere at det utgiverne får igjen for dette, ikke er verdt det, sier han.
I løpet av det siste året eller så har Facebook også gjort mye av det delte innholdet mindre synlig i nyhetstrømmene. Ofte dukker det ikke opp før ganske mange liker det, eventuelt at innholdsleverandøren betaler for økt synlighet.
Les også:
- [03.10.2014] Facebook lover ansvarlig forskning