Nylig falt kursen på Dells aksjer ganske kraftig, etter at selskapet ikke klarte å innfri finansmarkedets forventninger.
Les også:
- [12.08.2005] Dell Norge vokste i bedriftsmarkedet
- [12.08.2005] PC-kometen innrømmer tabbe
Nå viser det seg at selskapets høye stjerne også er dalende hos kundene. Det viser tall fra den svært prestigetunge undersøkelsen American Customer Satisfaction Index, som lages av University of Michigan.
Apple topper listen over kundetilfredshet for andre år på rad, foran hele kobbelet av PC-produsenter.
Dell har tidligere gjort det svært godt i denne undersøkelsen, men har falt som en stein fra i fjor, og ligger nå på gjennomsnittet for alle PC-produsenter, melder IDG News Service.
Apple får 81 poeng i årets undersøkelse, det samme som i fjor, mens gjennomsnittet for PC-produsenter ble 74. Dell fikk 79 poeng i fjor, men er nå nede i 74.
Kundene var klart mer frustrerte over Dell i år enn i fjor, og de klaget mest på Dells kundeservice, ikke på produktene. Klagene gjaldt både hvor lenge man måtte vente på hjelp, og kvaliteten på hjelpen.
Dell offentliggjorde nylig planer om å åpne to nye kundeservicesentere, men toppsjef Kevin Rollins nekter for at Dell har et problem med kundeservicen.
En trøst for Dell er at hovedkonkurrenten HP gjør det dårligere. Vurderingen av HP er delt i to, for å kunne sammenlikne med tilstanden før de kjøpte Compaq i 2002. HPs gamle produktlinjer fikk 73 proeng, mens produkter som kom inn med Compaq fikk den laveste poengsummen av alle, med 67 poeng.