Det kanskje viktigste funnet i årets outsourcing-undersøkelse fra Whitelane Research og PA Consulting Group kan leses i første del av denne artikkelens tittel.
43 prosent av de spurte planlegger å outsource mer i overskuelig fremtid, mot 54 prosent året før. Andelen som oppgir at de skal outsource mindre de kommende årene, har samtidig økt fra 6 til 10 prosent.
– Er blitt mer negative
Dette tolker konsulentselskapet som en holdningsendring og en «særnorsk skepsis».
– Påfallende hvor raskt norske virksomheter er blitt negative til outsourcing sammenlignet med fjorårets holdninger og tilsvarende bedrifter i våre naboland, sier Tom Krohn, partner i PA Consulting.
I snitt er norske kunder «nær fornøyd» med tilbyderne av IT-tjenester, men det er veldig store forskjeller, ifølge rapporten. Se graf og poengscore nederst i saken.
Peker på negativ presseomtale
Krohn tror holdningsendringen med økt skepsis henger sammen med en rekke negative medieoppslag knyttet til IT-outsourcing det siste året.
At Statoil velger å flagge hjem IT-oppdrag etter flausen med det indiske konsulentselskapet HCL, er blant hendelsene som har skapt store overskrifter.
Krohn nevner også oppslagene om Broadnet og nødnettet, der underleverandør Tech Mahindra med IT-arbeidere i India skal ha hatt full tilgang uten tillatelse og i strid med sikkerhetsloven.
Videre peker han på flere saker der Arbeidstilsynet fant lovbrudd i sin kontroll av indiske IT-konsulenter fra Tata Consultancy Services (TCS), blant annet på oppdrag for DNB med betalingstjenesten Vipps.
Offentlig sektor tar flere IT-oppgaver selv
– Hva med viljen til å bygge større IT-miljøer i offentlig sektor i Norge? Kan det spille en rolle for en reduksjon i outsourcing og konsulentbruk?
For øvrig en antatt trend digi.no har påpekt det siste året, og som kritiske røster som BI-professor Petter Gottschalk kommenterte slik: – IT-bransjen kan takke seg selv for dette
– Det kan være en forklaring, absolutt. Vi har sett noen caser, spesielt med Helse Sør-Øst som først gikk foran i stor skala med et omfattende transformasjonsprogram. Det er flere i offentlig sektor som venter og ser an hvordan det går. Vi vet at det er veldig mange offentlige virksomheter som ser an, og det mener vi er fornuftig, sier Tom Krohn i PA Consulting.
Han sier også at de har snakket med mange klienter som har en litt avventende holdning og ser an gevinster og effektivisering av robotisering og automatisering, før de eventuelt setter i gang nye prosjekter.
Reduksjon i Sverige også
Økt skepsis til IT-outsourcing ser imildlertid ikke ut til å være et så helnorsk fenomen som PA Consulting anførte i en pressemelding før påske.
Rapporten tegner et bilde som er nokså likt i Sverige. Der har andelen med planer om mer outsourcing falt fra 45 til 35 prosent, og 12 prosent sier de planlegger å redusere outsourcingen, likt med fjoråret.
Ellers registrerer vi at Norge utpeker seg med en klart størst andel virksomheter som er usikre.
– I Finland ser vi imidlertid en kraftig økning (opp fra 27 til 45 prosent), og en noe svakere økning i Danmark (opp fra 47 til 50 prosent), sier Krohn.
Mer enn tusen outsourcing-kontrakter i Norden oppgis å danne grunnlag for undersøkelsen. I tillegg har de sendt spørsmål til 324 nordiske virksomheter.
I alt dreier det seg om kontrakter med en samlet verdi på rundt 4,5 milliarder euro, ifølge Tom Krohn.
Rangering av tilbyderne
Samlet har bransjeaktørene muligens tapt litt anseelse det siste året, hvis vi skal dømme ut ifra kundenes tilfredshet i Norden, ned fra 72 til 70 prosent.
I Norge isolert er det derimot ingen endring på dette måleparameteret, med et snitt på 73 prosent, akkurat som i fjor.
Norges største IT-selskap Evry har for øvrig forbedret sin score fra 64 til 72 prosent, noe som tar dem fra bunn til midt på treet i målingen av hvor fornøyd kundene er med leveransene.
Indiske Tata Consultency Services (TCS), altså samme aktør som har måttet tåle oppslag om kritikkverdige arbeidsforhold ifølge Arbeidstilsynet, troner øverst på samme liste i år som i fjor, med en snittscore på 82 prosent.