Denne høsten har det blåst friskt rundt internettselskapene på grunn av store fall i børsverdier. De aller fleste av de største har måttet sparke medarbeidere i et forsøk på å spare kostnader og oppmuntre eierne.
Det amerikanske annonseselskapet DoubleClick Inc har heller ikke sluppet unna nedskjæringene.
Den norske virksomheten er imidlertid ikke rammet i denne omgang, og Jan Grønbech jobber ufortrødent videre med å skaffe nye folk til et salgsselskap som så langt har hatt stor suksess på det norske internettmarkedet.
Allerede i år går selskapet med overskudd i Norge.
- Jeg regner det som relativt bombesikkert at vi heller ikke fremover må kutte personer. Da vil vi i tilfelle kutte i overskuddet vårt, mener Grønbech.
Nå har han skaffet Atle Øi som ny salgsdirektør. Øi har de tre siste årene har jobbet i TVNorge, den siste tiden som salgssjef for sponsorvirksomheten i TV-kanalen. Tidligere jobbet ØI en lang periode som salgssjef i Radio 1.
- Dette er utrolig bra for oss med tanke på at vi får inn en kar som kjenner den tradisjonelle mediebransjen meget godt og som har en kontaktflate som er enorm, mener Grønbech som sier at de nå har som policy å ansette folk fra den tradisjonelle mediebransjen.
Tidligere i høst ansatte DoubleClick Elisabeth Remme som tidligere arbeidet i Se og Hør.
Samtidig er Jan Arne Fjørtoft skjøvet vekk fra salgsdirektørstillingen og er i dag key account manager for store kunder hos DoubleClick i stedet.
- Jan Arne har hovedansvar for Europas største kunde, Active ISP, pluss flere andre store kunder hos oss. Denne ene kunden krever så mye av en selger at de trenger det beste vi har å tilby dem. Jan Arne kjenner denne kunden bedre enn noen, og Active ISP ønsket ham som kontaktperson. Da var dette valget enkelt for alle parter.
Fjørtoft, som tidligere jobbet i morselskapet til digitoday Norway AS, Internett Kanal 1, erstattes av en person som verken har særlig peiling på Internett eller er god i konsernspråket til DoubleClick, engelsk.
- Jeg har vel ett år på meg å lære engelsk skikkelig, sier Øi lattermildt og fortsetter i en mer seriøs tone:
- Jeg tror det viktigste er å forholde seg ganske ydmyk i forhold til nye bransjer man går inn i. Det er viktig å skaffe seg kunnskap og holde seg oppdatert uansett bransje, det samme var tilfelle da jeg gikk fra radio til TV for tre år siden, sier han.
- Det dreier seg generelt om et budskap som skal treffe et hode, og det kan gjøres på flere forskjellige måter. Det virker kanskje på meg at man ofte hopper over noen grunnleggende trinn i kommunikasjonen. Derfor kommer jeg etter opplæringsperioden til å ta vare på de grunnleggende spørsmålene jeg har om Internett. Etter en tid vil jo også jeg ta grunnleggende informasjon for gitt, sier han og hevder at noe av det beste ved å entre internettbransjen er at den er i stadig vekst og ikke har nådd toppen.
- Jeg kan være med å påvirke totalmarkedet og markedet i egen bedrift. Det betyr at man selv kan komme med idéer som kan bli gjennomført og ikke bare være en liten brikke i et stort system. Det var noe av det som lokket meg til TVNorge i utgangspunktet også, sier Øi som heller ikke legger skjul på at opprykket til direktørstilling var fristende i seg selv.
Han starter i stillingen som salgsdirektør 1. februar neste år.