Fredag ble Altinn igjen åpnet for publikum. Tre dager etter skandalen der en eller flere personers navn og fødselsnummer ble blottlagt.
Brønnøysundregistrene har nå publisert et notat (pdf) fra system- og driftsleverandørene Accenture og Basefarm, som redegjør nærmere for hva som faktisk skjedde.
Feilen skal ha oppstått i lastbalanseringsproduktet «Big IP» fra amerikanske F5 Networks, nærmere bestemt i mellomlagringsfunksjonaliteten (cache).
Basefarm-direktør Grethe Viksaas sier til digi.no at de i utgangspunktet ikke ønsket å henge ut F5 Networks. Snarere berømmer hun dem for godt arbeid.
- De var på ballen fra første øyeblikk. Ansatte fra deres norske kontor har sittet hos oss og jobbet døgnet rundt. Jeg mener produktet deres er bra. Dette er en feil som ikke har vært sett tidligere. Det er først når du får problemer at du virkelig får sett kvaliteten på de man jobber med. Derfor hadde vi heller ikke lyst til å flashe deres navn, sier Viksaas.
F5 sendte aldri eksperter fra USA over dammen, slik enkelte pressoppslag har hevdet. Derimot arbeidet selskapet med problemstillingen i laben, der de også har lykkes med å gjenskape feilen i en lignende situasjon.
- De jobber fortsatt med å verifisere at de har fått med seg alt. Når de er ferdig med det vil jeg tro at de kommer med en feilfiks som retter problemet, sier Viksaas.
Altinn kjører fremdeles den samme lastbalansereren, som sørger for å fordele trafikken mot de bakenforliggende systemene i datasenteret deres i Groruddalen, men mellomlagringen som sviktet er nå skrudd av.
Dette innebærer en ekstra belastning, ettersom statiske sider ikke lenger blir mellomlagret men må hentes ut direkte.
- Det har også vært gjort en del ytelsesforbedringer, og så langt ser ytelsen ut til å være bedre enn tidligere. Systemet ser veldig friskt ut nå, men man kan aldri garantere seg mot at det kan være andre ting i et datasystem, mener Basefarm-direktøren.
Grethe Viksaas sier hun fryktelig gjerne skulle vært foruten de siste dagenes problemer og de mange negative oppslagene.
- Samtidig føler jeg at vi har håndtert dette på en profesjonell måte.
Les også:
- [16.01.2013] Altinn vet ikke hva som skjedde
- [16.01.2013] Altinn har trøbbel igjen
- [13.06.2012] Ga bort nøkkelen til serverparken
- [28.03.2012] - Vi rakk ikke å «skru igjen krana»
- [26.03.2012] Vil ikke ha havarikommisjon
- [23.03.2012] - Vi har funnet feilen
- [22.03.2012] Altinn: –Positiv trend
- [20.03.2012] Ny skandale rammer Altinn