TØNSBERG (digi.no): På IT-tinget i forrige uke ga Lars Boilesen en innføring i krigen om brukerne på Internett.
– Vi har 200 millioner brukere som kobler seg til Internett hver måned med vår nettleser. Det er nesten bare Facebook som har flere brukere, sa toppsjefen i Opera Software.
Det norske nettleserselskapet har særlig lykkes på mobil, der de nå er verdens største aktør. Men krigen er på ingen måte over, og hver dag er en kamp for å henge med. Ifølge lysbildene til Boilesen står det mellom Apple, Google, Nokia/Microsoft og dem.
– Det er ingen tvil om at Android er på vei opp, men per i dag er vi størst [blant nettlesere på mobil], sa dansken som for halvannet år siden overtok sjefstolen etter grunnlegger Jon von Tetzchner.
Og markedet er i en rivende utvikling. Per i dag har 28,6 prosent av verdens befolkning tilgang til Internett, sa Boilesen, som venter at den den neste milliarden brukere vil komme på mobilsiden.
Men fordi folk i stadig større grad tar i bruk flere enheter, ikke bare mobil, men også nettbrett, pc-er og andre nettilkoblede enheter, anser han potensialet for å være astronomisk, og langt større enn jordas befolkningsvekst.
– I virkeligheten vil fremtidens marked bestå av et tosifret antall milliarder, hevdet han.
Boilesen brukte usedvanlig mye av sin tilmålte taletid på konkurrentene, da han trakk linjene fra starten for over femten år siden og frem til i dag.
– Den 9. januar 2007 skjedde det noe helt fundamentalt. En mann lanserte en telefon helt uten å gå omveien om teleoperatørene. Han laget bare en telefon han trodde folk vill ha.
Bad Disneyland
Steve Jobs og iPhone var outsideren som endret telebransjen, ifølge Opera-sjefen, som like fullt og i kjent Opera-ånd mente at Apples tilnærming med et lukket økosystem ikke er veien å gå.
– Det han (Jobs) ikke gjorde – og stadig ikke gjør, er å forstå at folk ønsker åpnere systemer. Alt går fra «walled garden» og til et åpent Internett. Det går fra et «bad Disneyland» der alt var lukket, til en fremtid med full tilgang.
Poenget hans er at teleoperatørene før hadde full kontroll over kundene og tjenestene. I dag er makten flyttet over til nettgigantene.
– I dag et operatørene i realiteten bare bit-pipes. Det kan være ok, men de virkelig store verdiene ligger i å tilby innholdet eller nettjenestene.
Underveis dro Boilesen fram en anekdote om den gangen Operas medgründer Jon von Tetzchner møtte Google, da søkegiganten bare var halvannet år gammel. Altså rett før årtusenskiftet.
– Vi kommer til å bli større enn Google, sa Tetzchner etter møtet. Nettlesere er en bedre strategi, mente han.
Historien frembragde en hjertelig latter blant tilhørerne, men så var også Opera-sjefen rask med å gratulere Google. De lyktes bedre enn noen kunne tro, og bedre enn dem.
Tre store - og en norsk utfordrer
– I likhet med Apple har også Google nå fått egen maskinvare etter oppkjøpet av Motorola. De har også et forrykende tilbud av tjenester med alt du trenger av applikasjoner. Så har du Nokia. De har alltid forsøkt å lage bedre nettleser enn oss, men uten å lykkes.
Microsoft er verdens største programvarehus, men har likevel ikke lykkes helt med nettjenester. Det er derfor ikke sjokkerende at de innledet samarbeid med Nokia. De ble tvunget sammen, mente Boilesen.
– Pengene ligger i tjenestene. Derfor er det heller ikke overraskende at Microsoft kjøpte Skype, sier han.
Hvordan skal så Opera Software lykkes i konkurransen med de amerikanske gigantene?
– Da jeg tok over visste jeg at vår sjanse lå i få operatørene med på laget. I dag ligger tjenestene hos de store, Apple, Google, Nokia og Microsoft. Dette er operatørene veldig redde for.
– Snart tredje største app store
Det er her Opera Software mener de har produktet som kan gi telekom-bransjen håp, i form av egen nettleser, med tjenester integrert på toppen og egen app-butikk. Så sent som i forrige uke slukte Opera selskapet Handster og fikk med det kloa i sin egen app-plattform.
– Nå er vi verdens femte største app store. Om fire-fem måneder er vi større enn også Blackberry og Nokia. Da blir vi verdens tredje største app store. Det er bare et tidsspørsmål, sa Boilesen.
Grunntanken hans er at proprietære applikasjoner verken er bra for brukere eller utviklere. HTML5 skal være løsningen, og blir en «game changer» hvis det går som Opera håper.
– Utviklerne kan lage alt i HTML, og dermed unngå proprietære teknologier som Silverlight og Flash. Da blir det mulig å gjøre apper tilgjengelig på alle plattformer. I Opera mener vi at én web skal binde sammen både pc-er, TV, nettbrett, mobil, spillkonsoller og andre enheter.
Les også:
- [15.11.2011] Kraftig Opera-vekst
- [19.09.2011] Opera kjøper app-plattform