I august vil den europeiske ISP-en Tiscali starte markedsføring og salg av Opera-nettleseren til alle sine internettaksesskunder i Norge, og Opera vil markedsføre og selge Tiscalis ISP-tjenester.
- Opera ønsker å knytte bånd med selskaper som på grunn av sin kundemasse og lokalkunnskap kan videreutvikle de lokale markedene for nettleseren Opera, sier Dean Kakridas, VP Desktop Products, Opera Software.
- Vi tror Tiscali vil bli en viktig partner for Opera i Norge, fordi de når en stor kundemasse på kort tid, sier han i en pressemelding.
Operas markedsandel i Norge er lavere enn i de fleste andre land i Nord-Europa.
Tiscali skryter selvfølgelig av Operas avanserte funksjonalitet, og ser frem til et langt og fruktbart samarbeid. Operas PR-gjeng har åpenbart ikke sommerferie i år, for det er ikke grenser for hvor mange nyheter selskapet har sluppet de siste ukene.
Opera-nettleseren, som leveres for de fleste plattformer, og er blitt berømmet i IT-medier over halve planeten, har solgt mellom 100 000 og 200 000 enkeltlisenser til programvaren. De fleste andre brukerne skal da, etter reglene, benytte seg av den reklamefinansierte gratisversjonen.
Opera-sjef Jon S. von Tetzchner mener de har en markedsandel på i overkant av én prosent globalt. Selskapet har inngått avtaler om noen millioner lisenser med Symbian og andre.