Opera Software ligger et godt stykke bak Internet Explorer og Firefox på PC-markedet for nettlesere, men de er godt posisjonert på mobilmarkedet.
Dette er et marked det er store forventninger til at blir stort, og i en ny rapport fra analyseselskapet ABIresearch anslås det at markedet vil vokse til 1,5 milliarder mobilenheter med nettleser innen 2013.
Ifølge tallene til ABIresearch, var det i 2007 "bare" 76 millioner slike mobile enheter.
Det tallet har analytikeren Erik Hjulström i Kaupthing Research bitt seg merke i. Han konkluderer med at hvis de tallene er riktige, så har norske Opera Software en markedsandel på hele 54 prosent i denne delen av nettlesermarkedet.
Hjulström poengterer også at denne markedsandelen ikke inkluderer Opera Mini, som er en java-basert klient som får tilsendt ferdigprosesserte kompakte websider fra Operas serverrom.
Opera Mini har blitt lastet ned 40 millioner ganger, og trafikken inn og ut av Operas servere utgjør hele 10-20 prosent av den totale utenlandstrafikken til og fra Norge.
Les også:
- [20.08.2008] Lastet ned mer enn 50 millioner megabyte
- [19.06.2008] Nesten bare unge menn bruker Opera Mini
- [09.06.2008] Kinesiske giganter valgte Opera
- [03.06.2008] Opera Mini gir PC-surfing til 1-krones-mobiler
- [13.05.2008] Lanserte langt raskere Opera Mini
- [29.04.2008] Stadig flere forkaster Internet Explorer
- [18.01.2008] Dette er Operas «hemmelige» våpen