Kvartalsrapporten (.pdf) Opera Software la fram i går viser at selskapet har mistet nær 30 millioner nettleserbrukere det siste året.
Etter flere års stagnasjon, det norske teknologi- og annonseselskapet har lenge oppgitt 350 millioner aktive brukere, har bruken av nettleser nå falt markant.
Opera tviholder fortsatt på tallet 350 millioner, slik de har gjort i en årrekke, men det omfatter bruken av enklere apper, som datasparingsappen Opera Max, annonseblokkering og gratis VPN. Opera Max har alene rundt 30 millioner brukere, får vi oppgitt.
Det er på mobilnettleser at kundene har begynt å forlate Opera. Dette skjer mens selskapet har avtalt å selge ut nettleservirksomheten, navnet sitt og deler av virksomheten (omtalt som «consumer business») til et kinesisk konsortium.
– Nedgangen i antall nettleserbrukere på mobil er helt som forventet, sier kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller til digi.no.
Ifølge ham må hele nedgangen og bortfallet på nær 30 millioner siste år, tilskrives tidligere featurephone-brukere (enklere telefoner). Der hadde Opera i sin tid en skyhøy markedsandel på opptil 80 prosent i enkelte land.
– Totalmarkedet for featurephone er i nedgang. Den nedgangen har vi sett og visst om helt siden iPhone kom tilbake i 2007.
Strategien for å demme opp for dette er å satse blant annet på Android, men også å bygge bredde eller flere bein å stå på gjennom å tilby flere typer apper, samt egen app-butikk.
Svakere resultat, og underskuddet vokser
Opera Software skal som kjent splittes opp. Inntil fisjonsprosessen er gjennomført fortsetter hele butikken å rapportere økonomiske nøkkeltall som vanlig. De er notert på Oslo Børs.
Resultatet endte på 20,3 millioner dollar siste kvartal. Det er 31 prosent svakere enn i fjor på samme tid.
Den frie kontantstrømmen er kraftig redusert fra 25,5 millioner dollar til nå 0,3 millioner dollar. Likviditeten er negativt påvirket av flere forhold. Aller mest av utgifter til oppkjøp (6,6 millioner dollar), økte kostnader til forskning og utvikling (5,1 millioner dollar), samt utgifter til serverdrift eller hosting på 1,9 millioner dollar (noe ned fra tidligere - ikke så rart når bruken av Opera Mini faller).
Inntektene til Opera endte på 162,9 millioner dollar. Det er opp 11 prosent målt mot samme kvartal i fjor.
Det norske teknologiselskapet går fortsatt i minus og underskuddet øker. Netto etter skatt fikk de et tap på 5,3 millioner dollar. I fjor på samme tid var bunnlinjen på minus 1,3 millioner dollar.
Operas viktigste inntektskilde er mobilreklame. Der la omsetningen på seg 23 prosent til 114,4 millioner dollar. På tross av færre nettleserbrukere tjener de mer per bruker enn tidligere.
Forbrukerdelen (som altså blir solgt) økte inntektene 20 prosent til 37,7 millioner dollar. Inntekter fra såkalt teknologilisensiering er halvert, ned 51 prosent til 10,7 millioner dollar.
Historisk knekk
Totalt for mobile nettlesere oppgir Opera nå at brukerbasen falt 10 prosent fra 291 til 262 millioner det siste året. Dette fremgår av regnskapet de la fram onsdag.
Bortfallet av nesten 30 millioner aktive brukere i måneden kan sies å være en historisk knekk, som Opera aldri har opplevd før. Opera Mini har tidligere dratt opp brukermassen hvert år siden lanseringen i 2005, men nå har den utviklingen snudd.
Selv om det er tegn til at mobiltelefonsalget ikke øker like mye som i foregående år, så er det fortsatt en vekst og det blir solgt anslagsvis 1,5 milliarder smarttelefoner i 2016, skal vi tro tall fra Gartner.
Det kan bemerkes at Operas nettleser til Android-plattformen nådde 142 millioner brukere i måneden siste periode. Her er veksten beskjeden med en økning på 2 prosent (året før var veksten på 30 prosent til 139 millioner) – langt mindre enn takten det dominerende operativsystemet Android fortsatt vokser med.
Innen desktop-brukere har Opera derimot økt 4 prosent fra 53 til 55 millioner sammenlignet med samme kvartal i fjor.
– Sunn utvikling
Konkurransen på Android-plattformen er sterk, vedgår Operas kommunikasjonssjef.
Han peker imidlertid på at kvaliteten på brukerbasen deres innen nettlesere aldri har vært bedre enn den er nå.
Da sikter han til at nettleserbrukere med større skjermer og mer avanserte mobiltelefoner tross alt genererer mer inntekter enn det featurephone-brukere har gjort.
I sum hevder Faller at Opera Software opplever en «sunn utvikling».
– Det er ikke noen tvil om at det er sterk konkurranse i Android-markedet. Samtidig er hver bruker vi får på smarttelefon mer verdt enn det var på featurephone. Opera har aldri tjent mer penger på nettlesere og forbrukerrelaterte apper enn vi gjør nå.