Norske Opera Software er en av Norges relativt få IT-selskaper som er godt kjent i det internasjonale IT-markedet. Selskapet leverer nettlesere i hard konkurranse med blant annet programvaregiganten Microsoft og friprog-miljøet rundt Firefox.
På tross av at dette er et marked som kjennetegnes av at aktørene gir bort nettleseren, klarer Opera å tjene penger på sin nettleser.
I årets første kvartal endte omsetningen på 102,7 millioner kroner. Det var en kraftig fremgang på hele 57 prosent fra 65,4 millioner kroner i fjorårets første kvartal.
- Vi er fornøyd med resultatene. Nå har vi levert positivt i flere kvartaler på rad, og vi er fornøyd med utviklingen over hele linjen, sier Tor Odland, informasjonssjef i Opera Software, til digi.no.
Fjorårets kvartalsunderskudd på 8 millioner kroner, ble snudd til et overskudd på 7,8 millioner i år.
Odland forteller at veksten har kommet i alle produktkategoriene.
- Vi har vekst på Opera Mobile, på Opera Mini, på devices og på desktop. Vi leverer i forhold til det vi har kommunisert at vi ønsker å gjøre, sier Odland.
I løpet av kvartalet solgte Opera 10,5 millioner Opera Mobile-lisenser, og totalt skal Opera Mobile ha blitt installert på mer enn 100 millioner enheter. Opera Mini hadde 11,9 millioner unike brukere i mars, og Opera regner med at litt i overkant av 20 millioner bruker Operas desktop-nettleser.
Selv om Operas desktop-nettleser deles ut gratis og uten reklamebanner, bringer den inn store inntekter for selskapet takket være en samarbeidsavtale med Google. Opera tjente derfor 23,1 millioner kroner på at brukerne søker på Google via den norske nettleseren.