Det norske programvareselskapet Opera Software har kastet jakka og planlegger et angrep mot de to store nettleserne Microsoft Internet Explorer og Netscape Communitcator 6. digitoday.no kan i dag fortelle at selskapet etter lange vurderinger har besluttet å lage en gratis-versjon av sin nettleser. I stedet for at den koster 39 dollar, vil nettleseren vise annonser.
- Les om gratis-planene:
- Opera klar med gratis nettleser
Selskapet har i lengre tid planlagt sitt angrep på Microsoft og Netscape. For selskapet trenger partnere, større servere, mer folk og andre ressurser i sitt korstog, bekrefter gründer og toppsjef Jon Stephenson von Tetzchner overfor digitoday.no.
- Vi planlegger en ny emisjon for å finansiere vår ekspansjon med den nye gratis-versjonen. Vi skal kanskje hente inn opp mot 100 millioner kroner i en rettet emisjon, primært fra de eksterne investorene Teknoinvest og Four Seasons, forteller von Tetzchner til digitoday.no.
Sist emisjon i februar på 34 millioner kroner priset Opera til 450 millioner kroner.
- Vi har vel ambisjoner om en vesentlig høyere prising nå. Det har skjedd mye siden februar - blant annet har vi lansert en serie nye versjoner og vi har inngått kontrakt med Ericsson og Psion, påpeker Opera-sjefen.
Opera har i det stille bygget ut bedriften kraftig. I dag har selskapet 80 ansatte og vil nå 100 i løpet av året. Fra å være et rent utviklerselskap, jobber nå bare halvparten med koding. Resten er markedsfolk, brukerstøtte og administrasjon, forteller Opera-sjefen.
Det norske programvare-selskapet har allerede kommet langt i sine planer.
- Vi har skaffet oss en rekke partnere som skal hjelpe oss å spre gratis-versjonen. Samtidig planlegger vi et kontor i USA, men vi skal ikke gjøre det til hovedkvarter slik mange andre norske teknologiselskaper har gjort, sier Opera-sjefen til digitoday.no.
Hva slags partnere det er snakk om vil ikke von Tetzchner si noe om. Men han bekrefter digitoday.nos gjettinger: Opera må gjøre avtaler med Internett-portaler som kan dele ut Opera-versjoner med sin egen logo eller PC-leverandører som vil legge ved den nye nettleseren på maskinene de selger.
- Microsoft har et stålgrep på PC-leverandørene, så det er vanskelig å få til, sier von Tetzchner. I tillegg til portaler, ruster vi opp vår egen serverpark for å håndtere langt flere nedlastninger.
På spørsmål om videre finansiering og børsplaner, bekrefter Opera-sjefen planer om børsnotering.
- Vi planlegger en børsnotering, sannsynligvis i løpet av 2001. Dette er noe vi vurderer løpende, sier han til digitoday.no.