RESULTATERFINANS

Opera raser på børsen

Straffes hardt trass rekordkvartal.

Lars Boilesen, toppsjef i Opera Software, presenterte i dag selskapets resultater for fjerde kvartal i 2014. Selskapet økte omsetningen med 72 prosent, sammenlignet med samme kvartal i 2013.
Lars Boilesen, toppsjef i Opera Software, presenterte i dag selskapets resultater for fjerde kvartal i 2014. Selskapet økte omsetningen med 72 prosent, sammenlignet med samme kvartal i 2013. Bilde: Marius Jørgenrud
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. feb. 2015 - 08:51

Opera Software kom i dag med selskapets resultater for fjerde kvartal i fjor. Både omsetning og antall brukere på mobilklienter økte betydelig, sammenlignet med samme kvartal året før.

Nettleser- og annonseselskapet straffes onsdag hardt på Oslo Børs. I skrivende stund er aksjekursen ned over 30 prosent.

Toppsjef Lars Boilesen oppgir tre hovedgrunner for svakt resultat i perioden under dagens presentasjon, ifølge TDN Finans, som gjengitt av Dagens Næringsliv.

– Det er markedsituasjonen i Russland, i tillegg ble vi rammet hardt av valutaeffekter og vi hadde en svak desember innen segmentet for reklame på mobil, sier Opera-sjef Boilesen.

Omsetningen i kvartalet endte på 154,4 millioner dollar. Det er rekord for selskapet og 72 prosent mer enn i samme kvartal året før. EBITDA-resultat justert for engangskostnader endte på 34,4 millioner dollar, 43 prosent mer enn for et år siden.

Nettoresultatet endte på minus 58,3 millioner dollar, blant annet på grunn av oppkjøpet av AdColony.

Bakgrunn: AdColony er tidenes største oppkjøp gjort av et norsk IT-selskap

Området «Mobile Publishers & Advertisers – Opera Publisher Partner Members» sto for størsteparten av omsetning, 103,2 millioner dollar. Dette er 139 prosent høyere enn for et år siden, selv om antallet annonsevisninger ikke vokste med mer enn 6 prosent, til 190,8 milliarder.

Også området «Mobile Consumers – Opera Owned and Operated Properties» har god vekst med 55 prosent økt omsetning til 17,1 millioner dollar. Antallet annonsevisninger på tjenester som Opera eier eller driver, økte med 34 prosent til 37,1 milliarder i perioden.

Smartmobil

Antallet Android-brukere økte med 53 prosent til 130 millioner. Men antallet konsumentbrukere som nås via mobil, økte ikke med mer enn 3 prosent, til 277 millioner. Halvparten av selskapets mobilbrukere benytter nå en smartmobil. Selskapet regner med at dette vil økte til rundt 70 prosent i løpet av 2015.

Inntektene mobiloperatører og desktop-utgaven av nettleseren sank begge med mellom 15 og 20 prosent, til tross for en økning i antallet brukere. Opera oppgir at 55 millioner bruker selskapets desktop-nettlesere.

Fikk du med deg: Tidligere Opera-sjef Jon von Tetzchner utfordrer nå med en helt ny nettleser

Utsiktene

Selskapets prognose for omsetningen i det inneværende kvartalet ligger på mellom 124 og 128 millioner dollar, med et justert EBITDA-resultat på mellom 16 og 20 millioner dollar.

For hele 2015 anslås en omsetning på mellom 630 og 650 millioner dollar, med et justert EBITDA-resultat på mellom 130 og 140 millioner dollar.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.