Opera Software kunngjorde i dag at selskapets styre ønsker å skille ut to forretningsområder, nettleser og tv, i to separate selskaper. Begge de to selskapene vil dog være heleide av Opera Software ASA.
Videreføring
I innkallelsen heter det at Opera primært består av tre ulike forretningsområder – forbruker, tv og mobil annonsering. Forbrukervirksomheten er delt opp i nettleservirksomheten, virksomheten for personvern- og ytelsesapper, samt virksomheten for apper og spill.
Mens de aller fleste av virksomhetene allerede er skilt ut i separate datterselskaper, er nettleser- og tv-virksomhetene fortsatt en del av moderselskapet. Styret i moderselskapet foreslår derfor for den ekstraordinære generalforsamlingen at den viderefører reorganiseringen av selskapet i form av fisjonering, slik at også nettleser- og tv-virksomhetene blir separate datterselskaper.
Det foreslås at de to nye selskapene får navnene Opera Software AS og Opera TV AS.
Vurderer salg
Styrets begrunnelse for at forretningsområdene til selskapet organiseres som individuelle undergrupper, er at dette vil gi en mer egnet gruppestruktur med tanke på ledelse, drift og strategisk fleksibilitet.
Det understrekes at forslaget ikke har noen direkte forbindelse med den pågående, strategiske vurderingsprosessen, annet enn at oppdelingen vil gi økt fleksibilitet knyttet til strukturelle løsninger. Styret har ikke noe mer å fortelle om denne vurderingsprosessen på det nåværende tidspunktet.
Oppdelingen skal heller ikke ha noen betydning for noteringen på Oslo børs.