Dette er en stor anerkjennelse av Fast, NTNU og til det norske miljøet for søketeknologi, som er blant de beste i verden, sier Per Morten Hoff i IKT-Norge. Han er imidlertid bekymret for om et salg av Fast vil kunne føre til at dette sterke kunnskapsmiljøet som er knyttet til NTNU i Trondheim flyttes ut av landet.
Les også:
- [13.06.2008] - Søk er den eneste teknologien som fungerer
- [28.03.2008] Grønt lys for Microsofts kjøp av Fast
- [08.02.2008] Microsoft eier 97 prosent av Fast
- [04.02.2008] Fast-kjøpet er i boks
- [10.01.2008] Mannen som kjøpte Fast slutter i Microsoft
- [10.01.2008] Næringsministeren svarer IKT-Norge
- [09.01.2008] Fast på børstopp etter Microsoft-bud
- [09.01.2008] Gründer skuffet over at Norge mister Fast
- [08.01.2008] Microsoft kjøper Fast
IKT-Norge har lenge vært opptatt av å fremme den sterke næringsklyngen innen søketeknologi som vi har i Norge. At Microsoft nå ønsker å kjøpe flaggskipet innen denne klyngen er en bekreftelse på at det norske miljøet for søketeknologi er helt i verdenstoppen. Dette bekreftes jo også av at bedrifter som Google og Yahoo har utviklingsavdelinger rundt NTNU i Trondheim.
Vi har også andre sterke bedrifter i Norge som IntelliSearch og IKT-Norge tror Microsoft ser verdien i å bevare dette miljøet sterkt i Norge og at den kompetansen og de resurssene vi har i og rundt Fast beholdes i landet.
- Dette bør være en kraftig vekker for næringsministeren. Vi har flere ganger forsøkt å få ham til å fokusere på det sterke norske miljøet innen søketeknologi, men vi opplever at han har et ensidig fokus på tradisjonell industri, skipsfart og turisme, sier Hoff. - Vi trenger en næringsminister som vil bygge framtidens kunnskapsnæringer, ikke bare bevare de gamle arbeidsplassene, avslutter Hoff.
Hoff tror også at Microsoft tenker strategisk med tanke på å utfordre de store datavarehus-gigantene som Oracle og SAP. Søketeknologi blir i stadig større grad rettet inn mot forretningskritiske løsninger til forsikringsselskaper og finans.
- Jeg tror Microsoft med oppkjøpet av Fast kan gå rett i strupen på datavarehus-gigantene, fastslår Per Morten Hoff.