USAs innstramming av regelverket for næringsvirksomhet har innført «compliance» som nytt IT-begrep. Det innebærer blant annet at man skal ha dokumenterbare systemer for sikker lagring av inn- og utgående kommunikasjon, først og fremst e-post, men også lynmeldinger. Veritas er blant leverandørene som leverer løsninger for å tilfredsstille dette kravet om «føyelighet».
– Vi har hatt «compliance»-løsninger i tre–fire år, sier Allan Christensen i Veritas Software i samtale med digi.no nylig. – De fleste er levert i USA, i Norden har vi hatt fem leveranser. Den minste omfattet 100–200 brukere, den største et par tusen brukere.
For Veritas dreier det seg om teknologi i tilknytning til effektiv lagring av dokumenter og meldinger. Kjøpsmotivet hos de fleste kundene, ikke minst i Norden, er nettopp effektiv lagring. I USA spiller hensynet til raskt å kunne rettslig dokumentere hva slags meldinger man har sendt og mottatt en langt større enn i Norden, men også der er lagringshensynet det viktigste. Jussen er et større problem enn teknologien når man skal få løsninger til å tilfredsstille alle offentlige pålegg om «føyelighet».
– I Europa avviker lovverket fra land til land. I Norden bruker man for eksempel ansettelseskontrakter for å få et juridisk grunnlag for e-postarkivering utenfor den enkeltes kontroll, og uten mulighet til endring eller sletting når en melding først er i arkivet. I Frankrike er lovgivningen strengere, der har man ikke anledning til å lagre noen form for privat e-post, uansett omstendighet.
I tråd med teknologien han selger, er Christensen vant til å betrakte lynmeldinger mer som e-post enn som tale. Han understreker at det juridiske er vanskeligere å forholde seg til en det teknologiske, og er ikke overrasket over den norske striden rundt lagring av lynmeldinger, der Veritas har tilbudt en teknisk løsning like lenge som de har tilbudt «compliance».
Les også:
- [01.09.2005] Kjøper sikkerhetsteknologi til Exchange
- [09.06.2005] Datametrix sertifisert for Cisco-lagringsnett
- [30.05.2005] TV2 trosser Datatilsynet
- [25.05.2005] Anmeldte TV2 for å avlytte lynmelding
- [23.05.2005] Forbyr all logging av lynmeldinger
- [04.05.2005] Annenhver nordmann bruker lynmelder
Framfor juss og teknologi, seiler sunn forretningsskikk opp som et stadig viktigere motiv for å velge «compliance»-løsninger.
– Vi ser en gradvis endring hos kundene i USA, der man legger stadig større vekt på andre forhold enn teknologi når man kjøper e-postarkivering. «Compliance» har jo ikke bare med føyelighet overfor myndighetene å gjøre. Det er også godt å kunne dokumentere overfor partnere og kunder at man følger god forretningsskikk. Jeg tror en liknende tendens vil gjøre seg gjeldende i Europa.
«Føyelighet» gir ofte fordeler som ikke har noe med pålegg fra myndigheter å gjøre. Før de kjøpte føyelig e-postarkivering, opplevde flere Veritas-kunder at medarbeidere oppbevarte viktig dokumentasjon i private e-postmapper, som de slettet når de sluttet i jobben.
– Et annet eksempel er det Morgan Stanley opplevde nylig, da en av deres kunder ble hardt rammet av en konkurs, og anklaget selskapet for å ha gitt dårlige råd. Morgan Stanley kunne ikke dokumentere hva slags råd de hadde gitt, og ble dømt til skyhøy erstatning. For mange konsulentbedrifter er dette eksemplet nok til å gjøre dem interessert i å skaffe seg et pålitelig arkiv.
Arkivløsningene til Veritas tjener på det faktum at populære Microsoft-løsninger som Exchange og Sharepoint er gode på det kortsiktige, men svært uhensiktsmessige når det gjelder langtidslagring. Driftskostnadene øker svært raskt når arkivene vokser, og det å finne tilbake til eldre informasjon tar veldig lang tid.
– Kunnskapsforvaltning er også viktig. Ifølge Gartner kan opptil 60 prosent av kunnskapen i en bedrift ligge i e-postsystemet. Har man ikke tilgang til den som selskap, er den i praksis utilgjengelig. Vi kan tilby systemer som gjør denne kunnskapen tilgjengelig, med fulle søke og gjenfinningsmuligheter.
– For vanlige filer har mange bedrifter ustrukturert lagring av mange terabytes opptil ti år tilbake i tid. Behovet for gjenoppretting i tilfelle katastrofe, krever at man skjerper lagringen.
Christensen tror mange vil oppleve det samme med Sharepoint som med Exchange, at store mengder data gjør systemet uhåndterlig.
– Sharepoint gir fort enorme mengder data. De genereres på et SQL-infrastruktur som er svært dyrt å vedlikeholde. Vår løsning er å ta data vekk derfra og over på en standard filinfrastruktur som er langt billigere. For brukeren, vel å merke, er det ingen forskjell. Verken for Sharepoint eller Exchange vil man merke forskjell på det som er lagret i det opprinnelige systemet, og det som er flyttet til vårt arkiv.