Styreformann i Opticom, Thomas Fussel, har tidligere uttalt til digi.no at en prototype av Opticoms første lagringsenhet trolig kan være klar sommeren 1999 (se peker til relatert artikkel i margen til høyre) og at produktet skal kommersialiseres som en del av en Eidos-utviklet spillkonsoll høsten 1999. I følge teknologidirektøren i Eidos technologies, Simon Protheroe, er imidlertid ikke dette helt riktig.
- Vi skal ikke utvikle noen spillkonsoll, men skal levere lagringsenheter for selve spillet, sier Protheroe, til digi.no. Protheroe forklarer at det kan ta tid før denne anvendelsen av Opticom-produktet kan bli en realitet, og vurderer derfor å lansere minnebrikkene i andre format før den tid.
- Sega og Sony er allerede i ferd med å utvikle neste generasjon spillkonsoll, og vi er ikke med i planene for disse. Det vil være mer realistisk å se på generasjonen som kommer etter disse, sier Protheroe, som ikke tør tidfeste noen endelig lanseringsdato.
- Så dette betyr altså at lagringskort til spillkonsoller ikke vil være et anvendelsesområde for brikkene før om flere år?
- Det har du kanskje rett i. Det er vel mer trolig at det første produktet vil bli et tilleggskort til PC, f.eks. i form av et PC-kort. Jeg tror ikke det vil drøye særlig lengre enn 2000 før dette er ferdig, sier Protheroe.
- Men utviklingsavtalen dere har med Opticom avgrenser deres anvendelse av minneteknologien til bruk i spillindustrien. Hittil har det ennå ikke blitt lansert noen spill på PC-kort?
- Jeg tror det etterhvert vil komme spill i dette formatet. Tatt i betraktning at vi eier 15 prosent i Opticom, er det dessuten gledelig om Opticom får spinnoff-effekter av samarbeidet med Eidos, sier Protheroe.
Protheroe vil ikke gå inn på detaljer rundt utviklingen av minnekortene, men sier at de sammen med Opticom har flere interne milepæler som skal nås før den første prototypen skal være klar i 1999. De første kortene vil ifølge Protheroe ha en kapasitet på minst 640 MB for å være CD-en overlegen i spillmarkedet, og Protheroe mener risikoen ved Opticom -atsingen ikke er spesielt høy i Eidos-sammenheng.
- Vi har vært inne i flere liknende prosjekter som ikke har hatt direkte tilknytning til spillindustrien. Jeg vil ikke si at Opticom prosjektet har spesielt høy risko i forhold til disse, avslutter Protheroe.