Thin Film, det indre forskningsselskapet i teknologi-eventyret Opticom, har levert en årsrapport som nok en gang utsetter mulighetene for et kommersielt gjennombrudd for deres enkle minnekretser.
Selskapet forteller om lovende utvikling på flere, men helt andre fronter enn hva Opticom i sin tid satset på. Men samtidig som rapporter maler er optimistisk fremtidsbilde, understreker tallene hvor langt man fremdeles er fra målet.
Opticom solgte rettigheter og test-produkter for to millioner norske kroner i fjor og endte opp med et resultat på minus 24 millioner kroner. En emisjon i mars i fjor fyllte på kassen, men den spises opp og selskapet har nå bare ni millioner kroner på bok og nå vil det bli mye tyngre å hente inn mer. Thin Film opplyser at selskapet i dag har 10 ansatte.
Opticom satset på plastbaserte minnekretser som kunne skrives ut med ganske enkelt skriverutstyr, men kretsene tålte ikke høy varme og kunne derfor ikke brukes i vanlig elektronikk og IT-utstyr.
Thin Film satser derfor i dag på to nisjeområder. Den mest nærliggende er leketøy, åpenbart med enkle funksjoner lyd eller annet minne. Det andre området er integrering av Thin Film-minne i papir, både ark og tykkere pappkort og andre smågjenstander som casino-brikker.
Det mest interessante er samarbeidsavtalen med papirgiganten Weyerhaeuser. Papirprodusenten forsker på å koble sammen en RFID-radiobrikke med Thin Film-minne og støpe dette inn i papirark. Man vil dermed kunne få papirark som kan kan spores elektronisk og som kan huske sin egen historikk.