– Vi er akkurat forbi knekkpunktet på hockeykølla. Det vi satser på nå er ekstrem vekst, sier Carl Jacob Sommerfelt til digi.no.
Etter å ha lagt ned et tredjedels norsk statsbudsjett i sin software as a service-tjeneste, er IT-giganten i ferd med å ansette 1000 nye selgere i Europa og Afrika.
Av disse skal rundt 20 jobbe mot norske kunder. De fleste av disse igjen skal jobbe i Norge.
Ansettelsene er del av Oracles strategi i konkurransen med blant annet SAP, Microsoft og Salesforce sine bedriftsapplikasjoner.
– Vi jakter på litt andre profiler enn for fem år siden. Vi har tidligere vært opptatt av å hente inn sterke teknologer. Nå trenger vi folk som er business-orienterte, folk som kan økonomi og markedsføring, forklarer salgssjef Carl Jacob Sommerfelt.
Vokste med 60 prosent
Det siste året har skytjenestene deres vokst med 60 prosent, noe som sendte selskapets aksjekurs opp ti prosent over natta da det ble annonsert. Totalt var selskapets inntekter på skytjenester 4,6 milliarder dollar.
Oracle har rundt 200 ansatte i Norge, hvor de fleste jobber ut mot kundene. Et unntak er Oracle-eide MySQL i Trondheim, hvor store deler av utviklingen skjer i Norge.