Discovery Norway og datterselskapet TVNorge er lei seg og kan bare beklage at storsatsingen «Lost in time» ble rammet av store tekniske problemer i helgen.
Det var under premieren på det nye gameshowet lørdag kveld at det oppsto trøbbel hos IT-leverandør Oracle.
Konseptet er en miks av tv-sending og spill. Hjemmepublikumet kan være med å konkurrere om pengepremier på inntil én million kroner. Den opplevelsen ble ødelagt ved at ingen fikk til å spille via mobilappen.
– Selve spillteknologien har virket som den skal. Det var en serverfeil hos IT-leverandøren, Oracle. The Future Group har forberedt tjenesten siden høsten 2016 i samarbeid med Oracle, sier mediesjef i Discovery Norway, Hanna McBride til digi.no.
Den korte tekniske forklaringen hun har fått så langt er denne:
– Da serveren ble forberedt til å ta imot den ventede pågangsøkningen i forbindelse med oppstart av sending, så oppsto en teknisk feil og systemet sviktet.
– Var selvsagt skalert godt nok
Det norske selskapet The Future Group har laget den interaktive teknologien og spillkonseptet. Medgründer Bård-Anders Kasin fastslår at problemet ikke skyldes antall brukere eller feil skalering.
– Vi gikk ikke ned fordi vi ikke var skalert for brukerne, men det var en feil hos serverleverandøren som gjorde at da vi skulle begynne å skalere opp, så krasjet hele serversystemet deres. Vi har selvfølgelig skalert løsningen for å håndtere langt over det brukertallet vi kunne ha fått, sier Kasin til nettavisen Kampanje.
Kasin har tidligere sørget for spesialeffekter i verdensklasse som teknisk direktør under produksjonen av Matrix-trilogien. Erfaringene dannet grunnlag for The Future Group som ved hjelp av «mixed reality» ønsker å bringe Hollywoods spesialeffekter til tv-seere hjemme i stua.
Oracle: – Tror vi har funnet årsaken
Hva som gikk galt hos Oracle er foreløpig uvisst.
Hans Olav Hamran som har tittelen «Vice President TSBU & Cluster Leader Oracle Nordic» har besvart våre spørsmål med følgende uttalelse:
– En server satt opp for The Future Group gikk lørdag kveld ned i tre timer. Vi tror nå vi har funnet årsaken og jobber sammen med The Future Group for å sikre en vellykket lansering i neste sending, skriver Hamran i en tekstmelding til digi.no.
Han var ikke villig til å gå nærmere inn på hva slags server, om den er virtuell og altså en skybasert tjeneste de leverer, en klassisk Oracle-database eller noe annet.
– Jeg har ikke mulighet til å gi ytterligere detaljer, avslutter Hamran.
Trekker vinner onsdag
TVNorge skriver på kanalens Facebook-sider at de nå vet at ingen fikk spilt under premieren lørdag, som følge av serverproblemene.
De har derfor bestemt seg for å trekke ut en tilfeldig vinner blant alle som har lastet ned appen og registrert seg.
Ifølge meldingen vil dette gjelde alle som registrerer seg før midnatt i morgen, tirsdag. Premiepotten er på 246.000 kroner og en smarttelefon, kunne tv-kanalen opplyse på søndag.