Salget av Oracles produkter og særlig selskapets databaser er en god indikator for det tyngre IT-markedet, for kunde som kjøper Oracle, må også maskinvare og konsulenttjenester.
Det er derfor gode signaler at Oracle Norge-sjef Hans Olav Hamran melder om en markant endring i mai. Moderselskapet la sent i går frem gode resultater, men de nasjonale kontorene i verdens nest største programvareselskapet offentliggjør ikke tall.
Hamran melder om en sterk utvikling, men i tillegg mener han markedet har endret seg på en mer underliggende og viktigere måte.
- I fjor vår var den tøffeste perioden i både det privat og offentlig markedet. Pilen hadde snudd og mye var under planlegging, men kontraktene satt veldig langt inne. Mange kunder sa til oss at ja, vi trenger nye løsninger, men vi skal ikke/kan ikke investere nå, forteller Hamran.
- Vi merker en vårløsning, det er et annet klima i markedet. Beslutninger tas som vi er vant til - på et rasjonelt grunnlag. Kunder melder om behov, evaluerer og kjøper det de trenger, forteller Hamran til digi.no.
Det er dog ikke noe nytt gullrush.
- Kundene holder ikke lommebøkene opp ned slik enkelt gjorde under dotcom-bølgen. Kundene gjennomfører vanlige beslutningsprosesser og handler løsninger som skal lønne seg. Det er blitt et normalt marked igjen, slik markdet var før dotcom-boomen, konkluderer Oracle-sjefen.
Hamran påpeker at han ikke kan svare for andre, men påpeker at Oracle salg i våres ikke løftes av et spesifikt produkt eller en eller to store kunder.
- Salget vårt er spredd over alle sektorer og mange produkter. Det er et jevnt løft og det hyggelige er at dette sprer seg til alle våre partnere, blant annet konsulentselskapene, påpeker han.
Hamran kjenner godt til hvordan IKT-markedet fungerte før dotcom-boomen. Han startet i SPCS, nå en del av Visma i 1991.
Hamran er veldig spent på neste kvartal.
- Det store spørsmålet er hvordan neste kvaralet blir. Er dette et blaff eller har vi fått en varig bedret marked, spør han.