Personlige, digitale assistenter er i vinden for tiden, men det meste er rettet mot forbrukere. Oracle ønsker nå å utvide nedslagsfeltet til denne typen teknologi til arbeidsplassen. Selskapet lanserte i forrige uke Oracle Digital Assistant, som kan trenes til å fungere som en utvidelse av funksjoner og programvare som HR, ERP, CRM og kundeopplevelse.
– Ingen ordinær chatbot
I likhet med andre, digitale assistenter, tar Oracles assistent i bruk kunstig intelligens. Dette skal bidra til at assistenten kan forstå kontekst, kan utlede hensikt og identifisere brukeratferd og -mønstre, noe som skal gjøre det mulig for den å utføre rutineoppgaver automatisk på vegne av brukeren. Ifølge Oracle inkluderer det godkjenning av utgifter og ombooking av møter.
Oracle lover at det ikke dreier seg om enda en chatbot, som i stor grad bare er i stand til å gi enkel og lineær respons innenfor et snevert område. I stedet skal Oracles digitale assistent kunne bygge på hele bredden av applikasjoner i virksomheten.
Oracle Digital Assistant støtter tale som brukergrensesnitt, men skal i bunn og grunn være plattformagnostisk og fungere like godt sammen med andre, mye brukte plattformer, inkludert Slack, Facebook Messenger, WeChat og Alexa.