I forbindelse med lanseringen av Oracle 9i i fjor høst, tok Oracle et strategisk valg og kjørte all annonsering over på Internett.
Oracle avduker ny database
Larry dropper omstridt prising
Last ned Oracles nye database gratis
Oracle lanserer eget dotcom-varemerke
Kanariøyene handler via California
Oracle fortsatt på topp i databasekampen
Oracle 9i får støtte for Linux 2.4
Oracle lanserer sikring mot tastefeil og hackere
Markedsdirektør Harald Løvvik opplyser at effekten var ganske overveldende.
- Vi hadde aldri før erfart at det var ventelister på seminarer. Vi var heller ikke forberedt på de sinte mailene vi fikk, sier han.
En del av mailene med sint innhold kom ikke bare på grunn av at folk ikke fikk komme med på seminarene, men fordi selskapet kjører et annonseformat på Internett som endel nettbrukere misliker.
Såkalte pop-back annonser, fungerer som pop-up-annonser, det vil si at det åpnes et nytt vindu i nettleseren din. Men i stedet for å legge seg over det browser-vinduet du har oppe, legger det seg bak. Det vil si at annonsevinduet vil være det siste som stenges før PC-skrivebordet stenges for kvelden.
- Det som er et faktum, er at vi har fått veldig bra respons på formatet. Jeg har full forståelse for at folk synes det er irriterende. Men enten får man irritere seg litt ellers så risikerer nettbrukerne å miste hele tilbudet. Meldingen til andre annonsører er at dette fungerer, sier Løvvik og mener at den økte responsen IT-selskapet har opplevd, øker motivasjonen til å bruke nettet som annonsekanal.
I forrige uke skrev digi.no om Amnesty International Norge som også skrøt av effekten av pop-back-annonser.
Løvvik fastholder at slike irritasjonsmomenter må nettbrukerne godta:
- Der er vanskelig for gratisdrevne nyhetstjenester å få hjulene til å gå rundt, det merker både digi.no og andre. Kommersielle annnsører som føler at de ikke får nok ut av annonseringen, har endel å gå på. Annonseringen til nå har vært altfor snill på nettet. Det er bare å gå til TV-mediet for å se det, mener Oracles markedssjef.
I fjor høst var Forbrukerombudet
ute med en advarende pekefinger når det gjaldt påtrengende reklame på Internett. Det førte til at Nettavisen endret på rullegardinformatet sitt som dekket over den redaksjonelle teksten på forsiden av avisen.
Forbrukerombudet: - Vi driver ingen heksejakt
Forbrukerombudet har et poeng
iMarkedet plukker opp omstridt annonseformat
Skal markedskreftene styre alene?
Forbrukerombudet sendte skjennebrev til feil annonsør
Kjære ombud, la markedskreftene bestemme!
- Det er fullt mulig å kaste bort veldig mye penger på medieannonsering. Det er når man har hjelpemidler og jobber fokusert med å måle resultatet at du oppdager at nettet kan være veldig effektivt, hevder Løvvik.
Han mener noe av det viktigste annonsørene gjør, er å skaffe seg informasjon i tillegg til det man får fra annonserapportene til annonsenettverk og nettsteder.
- Da blir det enklere å oppdage ting som fungerer og ikke fungerer og gjøre tilpasninger i kampanjene underveis, slik at de fungerer bedre.