BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oracle skal spare nok en milliard

Oracle gjør om sin egen organisasjon og forretningsdrift i tråd med de råd de gir sine kunder. I fjor sparte de en milliard dollar. Ved å fortsette i samme spor, skal det spares nok en milliard i år.

12. feb. 2001 - 16:39

Rådet er ikke bare å bruke Oracles database og forretningsapplikasjoner. Det er først og fremst å reorganisere selskapet og IT-driften slik at man drar maksimal gevinst av den nye Internett-baserte modellen for forretningsdrift.

Oppskriften som Europa-sjef Sergio Giacoletti og hans medarbeidere foreskriver, er den samme som han følger for egen del.

- Dere vet at vi rapporterte i fjor om at vi ville spare en milliard dollar på den nye måten å drive selskapet på, slik at vi blir stadig mer av en "e-bedrift", sa Giacoletti i sin innledningstale til Oracle AppsWorld i Paris, der over 6000 IT-eksperter er samlet for å sette seg inn i selskapets budskap gjennom et utall konferanser og seminarer. - Da stilte [toppsjef] Larry Ellison spørsmålet: Hvordan skal vi bli enda bedre? Og svaret hans var enkelt: Neste år skal vi spare enda en milliard dollar.

Oracles virksomhet er blitt samlet i ett globalt senter. Man er i ferd med å samle nøkkelapplikasjoner knyttet til økonomi og kunder og forretninger. Alle bakenforliggende tjenester sentraliseres. Alt av priser og forretningsmodeller legges ut på nettet.


- Det gir global konsistens, og reduserer kostnader. I året som gikk økte vi omsetningen med 15 prosent, og driftsresultatet med 62 prosent. Nettomarginen økte med ti prosentpoeng, til 35 prosent. Målet nå er å greie enda en milliard dollar over tolv til atten måneder. Mesteparten av denne nye milliarden vil spares ved å effektivisere salgssiden.

Giacoletti understreker at man er ved innledningen til denne prosessen, og han er sparsom med detaljer.

- Noe av det første vi har gjort, er å samle globale salgsprognoser. Før brukte vi dager på dette, nå får vi det til i sanntid. Jeg har tilgang til denne informasjonen fra min PC. Om kort tid vil jeg kunne sjekke prognosene over telefonen.

Oracle snakker om sentralisering av informasjon og drift og tjenester, og understreker samtidig at dette fører til en demokratisering av organisasjonen. Det siste er en tendens som har gjort seg generelt gjeldende over flere år. Friere tilgang til informasjon virker ansvarliggjørende, mener Oracle. Det å vite hva som gjøres i andre land, eller hva som skjer på markedssiden når du arbeider innen tjenester, bidrar også til at man ikke rir egne hester, men tenker mer helhetlig.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.