Wall Street Journal er blitt vist et Oracle-dokument der det gjøres rede for syv nye online-pakker med bedriftsapplikasjoner. Pakkene dreier seg blant annet om verktøy for salgskampanjer, og for å spore ansatte og jobbsøkere. Det skal også være løsninger for markedsføring, produktstyring og en spesiell pakke for forsikringsbransjen.
Det er ikke kjent når de nye online-produktene kommer på markedet.
Oracle har hatt denne typen produkter på markedet i flere år, under merkelappen «software as a service», blant annet salgsstøtte fra Siebel. En opptelling tyder på at Oracle per i dag allerede har rundt ni produkter innen SaaS.
Det er følgelig lite trolig at det dreier seg om noe forsøk på å legge om strategien, slik Wall Street Journal forsøker å antyde. Det er snarer et resultat av at selskapets store mellomvaresatsing, «Fusion», er kommet på plass, og at det følgelig er langt enklere å tilpasse applikasjoner til å kjøres som tjenester.
I den grad kundene faktisk etterspør det, kan man vente stadig flere Oracle-produkter tilbudt etter abonnementsmodellen, eller gjennom den såkalte nettskyen.
Les også:
- [03.07.2009] Oracle i mål med mellomvare-maraton
- [15.05.2009] Oracle-oppkjøp innen virtualisering
- [04.05.2009] Oracle på spranget til neste divisjon
- [21.04.2009] Snappet Sun foran sjokket IBM
- [19.03.2009] Oracle-tall viser klar vekst
- [17.02.2009] Soper opp småselskaper på billigsalg