Mamut-eide Active 24 tilbyr en hostet tjeneste basert på Microsoft Exchange. Denne er rettet mot bedrifter som ikke ønsker eller har mulighet til å drifte en e-posttjeneste internt. I alt har hele Active 24.320.000 hostingkunder som benytter denne eller andre tjenester.
I forrige uke gjennomførte Active 24 enn oppgradering av tjenesten, noe som innebar at e-postkundene ble flyttet over på Exchange.
Eirik Øiestad, daglig leder i PR-byrået Släger Kommunikasjon er blant dem som har benyttet Active 24s Exchange-baserte tjeneste. Dette har selskapet gjort i et halvt år, men nå ser selskapet seg om etter en ny leverandør.
- Vi opplever total lammelse av e-posttjenesten, spesielt etter oppdateringen i forrige uke. Nå har vi vært uten pålitelig e-post i over åtte dager. E-post som sendes eller mottas blir ofte forsinket med et døgn eller blir helt borte, uten at vi mottar feilmeldinger knyttet til dette, sier Øiestad til digi.no.
- I løpet av det halve året vi har brukt tjenesten, har vi opplevd brudd flere ganger hver måned. Dette oppleves for en bedrift som er avhengig av e-post som like ille som det for en privatperson vil være å miste vann eller strøm over en lengre periode.
Øiestad sier han har forståelse for at tjenesten ikke er oppe til enhver tid, men er til gjengjeld svært kritisk til informasjonen han som kunde har fått fra Active 24.
- Jeg har selv vært i kontakt med Eilert Hanoa (adm. dir i Mamut, red. adm), men opplever at det er ingen vilje til forbedring å spore, spesielt når det gjelder informasjonen. Likevel anbefales vi som liten bedrift å outsource tjenesten, sier Øiestad.
Øiestad sier nå at selskapets ansatte har brukt sine private eposter på Gmail som en midlertidig løsning for å kunne sende og motta e-post.
Släger Kommunikasjon er et PR-selskapet for blant annet enkelte IT-selskaper. Det største er Google, men Øiestad sier til digi.no at han føler det ikke har noen betydning for denne saken, siden tjenestene Google tilbyr ikke er identiske med den Exchange-baserte tjenesten fra Active 24.
- Vi går til pressen fordi vi opplever at vi ikke kommer noen vei selv, sier Øiestad.
På spørsmål fra digi.no om det ikke er litt spesielt at de som ett kommunikasjonsbyrå går til dette skrittet.
- Vi føler at vi har gått linen helt ut og vært tålmodig i et halvt år. Vi er tvunget til å vurdere alternativer. Vi har rett til å være kunder vi også, sier Øiestad.
Han avviser også at det er snakk om en såkalt «drittpakke», ett mediebegrep for plantet negativ informasjon.
- Vi har vært rammet i over en uke, og vi kan ikke leve med det, sier Øiestad.
Har hevder å ha kommet i tilfeldig kontakt med flere andre kunder som har vært utsatt for lignende problemer hos Active 24.
Informasjonsdirektør Knut Ekern i Mamut, moderselskapet til Active 24, forstår frustrasjonen, men mener at de har forsøkt så godt de kan å gi kunden god support.
- Det er alltid beklagelig når en kunde føler at de ikke fått levert den tjenesten de betaler for, og vi tar det veldig alvorlig dersom kunden er misfornøyd, sier Ekern.
- Kombinasjonen av en plattform som ikke har vært tilstrekkelig stabil og noen større distribuerte spamangrep har medført at det har vært visse driftsmessige uregelmessigheter knyttet til Active 2s epostplattform, sier Ekern til digi.no.
- Konkret har det oppstått sporadiske forsinkelser til deler av kundene i forbindelse med distribuerte spamangrep i vår, og oppgradering av samtlige kunder til hosted Exchange.
Det var en bølge med spamangrep som også tok ned servere hos blant annet Telia og CNet, ifølge Ekern.
- Serverne våre gikk aldri ned, men det ble tidvise forsinkelser. Eposttjenesten fungerer på en slik måte at eposter ikke går tapt til tross for forsinkelser, sier Ekern.
I en periode ble plutselig epostmengden hos Active 24 tredoblet, og nådde helt opp i 60 millioner epost i døgnet.
- Mamut har nå de siste seks månedene oppgradert epostplattformen for samtlige norske kunder til en ny sikrere og mer funksjonsrik plattform, sier Ekern.
Samtlige kunder er nå flyttet over på en hosted Exchange-løsning. Ekern og Active 24 forventer at det vil løse problemene som noen kunder har opplevd.
- Vi forventer at den oppgraderingen er fullført allerede i inneværende uke, sier Ekern.