Gunnar Stavrum varte kun ett år som sjefredaktør i økonomimagasinet Økonomisk Rapport (ØR). Han sluttet i august i fjor og gikk tilbake til sin forrige arbeidsgiver TV 2.
Det kom underveis fram at Stavrum, som også har jobbet i Dagens Næringsliv, kun hadde ett års permisjon fra stillingen i TV 2-nyhetene for å være redaktør og forfatter. Samtidig som han ledet ØRs redaksjon skrev han en uautorisert biografi om Kjell Inge Røkke som kom på tampen av 1997.
Etter det digi.no forstår var nytilsatt sjefredaktør Ivar Hippe også høyaktuell da Stavrum til slutt fikk stillingen sommeren 1997.
Hippe forteller selv at han har blitt hentet inn til redaktørjobben og ikke søkt selv. Det dreier seg absolutt ikke om noe permisjon for hans del.
- Jeg løper definitivt ikke fra noe. Jeg har hatt og har det veldig bra der jeg er nå, sier Hippe som har jobbet 12 år i NRK, både i radio og TV som økonomijournalist.
- Dette er absolutt en fast stilling jeg nå tar, ja, sier han.
Etter at Stavrum forlot ØR-skuta, overtok Gunnar A. Johansen - mangeårig ansatt i ØR, stillingen som konstituert redaktør. ØR-eier Hjemmet Mortensen, ga i fjor høst inntrykk av at Stavrum i første omgang ikke ville bli erstattet.
- Vi roet ned i etterkant, sier Rolf Hanche-Olsen til digi.no i dag.
- Vi hadde jo ikke regnet med at Stavrum skulle forlate oss såpass raskt - det kom som en overraskelse på oss, sier Hanche-Olsen.
- Jeg ble aldri stilt spørsmålet i prøveperioden, sier Stavrum til digi.no på spørsmål om hvorfor dette ikke lå på bordet da han ble ansatt.
- Hadde de (ledelsen i Hjemmet Mortensen - red.anm.) spurt , hadde de fått svar. Men det var aldri spørsmål om det. Jeg fikk redaktørjobben da prøvetiden gikk ut etter seks måneder, sier Stavrum.
Hjemmet Mortensen var imidlertid såpass lite bekymret over avgangen at de lot det gå mange måneder før de hentet inn en ny ekstern redaktør utenfra. Hippe skal tiltre senest 1. juli, nærmere ett år etter at Stavrum forlot skuta.
- Gunnar Johansen har vært en utmerket nummer to, og vi følte ikke noe behov for å forsere prossessen, sier Hanche-Olsen. Etter det digi.no forstår ble Johansen først forsøkt rekruttert til stillingen før ledelsen gikk etter Hippe.
Hippe har jobbet både i Dagbladet, Arbeiderbladet (i dag Dagsavisen) og ansatt ved Fredsforskningsinstituttet før han havnet i NRK. Han er utdannet samfunnsviter og har skrevet bok om fusjonssbølge på 80-tallet for FAFO.
På et tidlig stadium i karrieren var Hippe redaktør i studentavisen Universitas. Det er den eneste erfaringen han har fra arbeid med periodiske publikasjoner.
- Noe av det spennende ligger i å gjøre noe annerledes, sier han.
- Det blir mulig å jobbe litt mer langsiktig i magasin enn det som er mulig i etermedier. Det er to spennende medier som ikke går an å stille opp mot hverandre. Jeg tror ikke jeg kommer til å savne etermediene, sier den nye ØR-redaktøren.
Økonomisk Rapport er et nummer-to blad i sitt segment, et godt stykke etter Trygve Hegnars Kapital som har en leserkrets på 405.000, ifølge siste oversikt fra Norsk Gallup Institutt. Lederen blant magasinene i økonomisegmentet er Dine Penger som imidlertid henvender seg til mer forbrukerorienterte målgrupper med sitt stoff om privatøkonomi.
Den reelle sammenligningen foretas som regel mellom Kapital og ØR med der sistnevnte har 100.000 færre lesere.
På siste Gallup-måling i fjor høst var imidlertid økningen blant de to konkurrentene omtrent like stor, 39.000 (10,7 prosent) for Kapital mot 34.000 (12,6 prosent) for ØR.
- ØR er en merkevare og har vært det i storparten av de 25 år bladet har eksistert. Problemet er at det ikke har tatt del i oppturen på 90-tallet, til tross for eieren har villet satse på det, mener den nye sjefredaktøren.
- Det er en utfordring å være nummer to. Kapital har også vært ledende innen økonomijournalistikk lenge, men har sett sine bedre dager, synes han og mener det skaper muligheter for ØR.
- Vi skal rendyrke en profil som ligger et sted mellom Kapital og Dine Penger, sier han.
- Det blir ikke noe revolusjon, det er snakk om små endringer - små skritt. Nyhetstankegangen kommer til å gjennomsyre hele bladet, ikke minst i kommentarene der jeg synes det er en del å gå på, sier Hippe.
Men blir det ikke vanskelig for dere som et magasin å konkurrere på nyheter med den stadig økende konkurransen på området, ikke minst fra Internett.
- Det er nettopp derfor vi må være ekstremt nyhetsorientert. Det skal være kvaliteten på nyheten som er bærende; vi skal lage et blad som er litt klokere og har litt bedre humør enn andre. Nyhetsprofilen og tankegangen er grunnleggende for oss.