AVTALER & KONTRAKTER

Oslo-sykehus bråkjøper nytt IT-system

- Nå tåler vi ikke flere skandaler, sier kritisk stortingspolitiker.

Oslo Universitetssykehus, her representert ved Rikshospitalet, vil gjøre IT-investeringer på over en halv milliard kroner. Men investeringene har ikke vært på anbud - istedet kaster sykehuset seg på en rammeavtale som eieren har inngått.
Oslo Universitetssykehus, her representert ved Rikshospitalet, vil gjøre IT-investeringer på over en halv milliard kroner. Men investeringene har ikke vært på anbud - istedet kaster sykehuset seg på en rammeavtale som eieren har inngått. Bilde: Ekko

Etter alle solemerker vil styret i Oslo Universitetssykehus (OUS) fredag inngå en avtale med DIPS, Norges største leverandør av elektroniske pasientjournaler til sykehusene. Avtalen gjelder utvikling av et nytt pasientadministrativt system og elektronisk postjournal (PAS/EPJ).

Men kontrakten har ikke vært gjenstand for en normal anbudskonkurranse.

I stedet har universitets-sykehusene valgt å kaste seg på Helse Sør Øst RHF sin rammeavtale med det norske teknologiselskapet. For å få det til har de hatt dårlig tid. Den omfattende rammeavtalen går nemlig ut 20. august.

Totalt har kontrakten en verdi på 573 millioner kroner fordelt på årene 2012 til 2015. 66,2 millioner er lisenser mens 311,5 millioner kroner er utgifter til innleide konsulenter fra Dips og andre leverandører. Det er med andre ord ingen liten avtale som vil bli inngått.

Styrepapirene hvor avtalen er beskrevet kan du lese her (pdf).

Styreleder i OUS, Stener Kvinnsland, forklarer hastverket med å få avtalen gjennom på følgende måte:

– Oslo universitetssykehus har i dag ikke et felles system på PAS/EPJ og våre medarbeidere lider under dette hver dag. Vi er opptatt av at vi nå kan komme i gang med dette viktige arbeidet, så en viss utålmodighet er på sin plass – samtidig som vi skal gjennomføre de fasene i en slik prosess som kreves for å gjøre dette godt og ordentlig, skriver Kvinnsland i en e-post til digi.no.

Ifølge styrepapirene, som ble offentlig tilgjengelige tirsdag, fremgår det at det nye systemet skal være innført ved Oslo-sykehusene siste kvartal 2014. OUS ble til etter at Rikshospitalet, Ullevål Universitetssykehus og Aker Universitetssykehus ble slått sammen 1. desember i 2008. Siden den gang har lite gått på skinner sett med IT-øyne.

Et eksempel er et prosjekt med «Klinisk arbeidsflate» som skulle lages av Logica. Prosjektet strandet og nesten 160 millioner kroner gikk ut vinduet da ledelsen ved sykehuset bestemte seg for å ikke sette systemet i produksjon.

IT-problemene ved sykehusene ble også gjenstand for stor interesse da det ble avholdt åpen høring om omstillingsprosessene i OUS på Stortinget tidligere i år.

- Tåler ikke flere skandaler

Lederen av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite, Anders Anundsen (FrP), forteller til digi.no at de vil følge med storinnkjøpet OUS nå gjennomfører med argusøyne. Han ledet også høringen da sykehuset måtte forklare seg tidligere i år.

– Her må de være pinlig nøyaktige med at alt går riktig for seg. Historikken til sykehusene når det gjelder innkjøp av IT-systemer er svært dårlig og vi tåler ikke flere skandaler, sier Anundsen til digi.no.

Han forteller til digi.no at han er bekymret for at sykehuset gjennomfører innkjøpet for raskt, ettersom de har hatt en stram deadline. Dersom styret i sykehuset ikke gjør avrop på rammeavtalen vil de måtte gjennomføre en anbudsprosess, noe som uten vil ville ha utsatt et nytt system.

– Det hadde kanskje vært best å ha dette på anbud, men da ville det tatt lengre tid. Det er to hensyn som står mot hverandre her. Bestillerkompetansen har tidligere vært fraværende når det gjelder omfattende IT-systemer, så vi kommer til å følge svært nøye med på denne saken, sier Anundsen til digi.no

Han understreker at sykehuset ikke har råd til en ny skandale som med «klinisk arbeidsflate» i fjor sommer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.