ANALYSER

Overraskende fall i pc-salget

Lave priser er ikke lenger nok når forbrukerne ønsker seg nettbrett.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. apr. 2011 - 15:10

Gartner melder i en ny rapport av pc-salget i første kvartal var 1,1 prosent lavere enn i første kvartal av 2010. Det er første gang på seks kvartaler at man ser en nedgang som ikke skyldes sesongmessige svingninger. I stedet for en nedgang, hadde Gartner opprinnelig ventet en vekst på tre prosent i forrige kvartal.

– Svak etterspørsel etter konsument-pcer er det som har hemmet veksten mest, sier analytikeren Mikako Kitagawa i Gartner, i en pressemelding.

– Lav priser på konsement-pcer, som lenge har stimulert veksten, er ikke lenger tiltrekkende nok for kjøperne. I stedet har forbrukerne vendt oppmerksomheten mot nettbrett og annen forbrukerelektronikk. Med lanseringen av iPad 2 i februar, har flere forbrukere enten valgt å kjøpe en alternativ enhet, eller rett og slett latt være å kjøpe pc-er. Vi undersøker nå om det er sannsynlig at denne trenden vil ha en langstidseffekt på pc-markedet, sier Kitagawa.

I bedriftsmarkedet er det derimot jevn vekst. Dette skyldes at mange bedrifter nå er i ferd med å skifte ut pc-parken. Dette utskiftingssalget ventes å vare fram til årsskiftet 2011/12, med noen variasjoner mellom ulike regioner og markedssegmenter.

HP fortsatt den største pc-leverandøren, men med et pc-salg redusert med 3,4 prosent er nedgangen større for HP enn for det generelle markedet. Dette skyldes ifølge Gartner det svake forbrukermarkedet og vekstproblemer i Asia og Stillehavsregionen.

Acer har tidligere vokst seg store på salg av billige minibærbare, men rammes sterkt enn de andre av nedgangen i forbrukermarkedet og den økende interessen for nettbrett. Acer solgte 12,2 prosent færre pc-er i årets første kvartal, sammenlignet med først kvartal i 2010.

Dell har hatt en jevn vekst de siste seks kvartalene, men opplever nå et fall i pc-salget på 2,2 prosent. Selskapet opplever god vekst i Asia og Stillehavsregionen, men gjør det svakere i de flere andre regioner.

Lenovo gjør det på sin side svært godt i første kvartal, med en salgsøkning på 16,6 prosent sammenlignet med kvartalet for et år siden. Ifølge Gartner skyldes dette konkurransedyktige priser i både forbruker- og bedriftsmarkedene. Veksten har skjedd i alle regioner.

Også Toshiba har hatt et bra kvartal med en salgsvekst på 5,3 prosent.

Apple er ikke blant de fem største pc-leverandørene globalt. I USA ligger selskapet på 5. plass med en markedsandel på 9,3 prosent, noe som er 2,0 prosent høyere enn i året før.

I EMEA-området (Europa, Midtøsten og Afrika) isolert er situasjonen den sammen, men salgsnedgangen har vært større for HP og Dell i dette området enn globalt. Asus, som er den fjerde største leverandøren i EMEA, opplever her en nedgang som er nesten like stor som den Acer opplever. Også Asus har satset mye på billige pc-er og minibærbare.

Til sammen var nedgangen i pc-salget i EMEA-området på 2,8 prosent. Forrige gang det var nedgang i denne regionen var i tredje kvartal av 2009.

Ifølge Ranjit Atwal, forskningsdirektør i Gartner skyldes nedgangen delvis at overskuddslagre fra fjerde kvartal som ble tømt ganske langsomt, men også Intel opphold i salget av Sandy Bridge-produkter.

Det har særlig vært forbrukere i Vest-Europa som nå har latt være å kjøpe ny pc, eller som har valgt en annen enhet, for eksempel et nettbrett. Ifølge Gartner gjelder dette ikke minst etter at iPad 2 ble lansert.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra