Gartner melder i en ny rapport av pc-salget i første kvartal var 1,1 prosent lavere enn i første kvartal av 2010. Det er første gang på seks kvartaler at man ser en nedgang som ikke skyldes sesongmessige svingninger. I stedet for en nedgang, hadde Gartner opprinnelig ventet en vekst på tre prosent i forrige kvartal.
– Svak etterspørsel etter konsument-pcer er det som har hemmet veksten mest, sier analytikeren Mikako Kitagawa i Gartner, i en pressemelding.
– Lav priser på konsement-pcer, som lenge har stimulert veksten, er ikke lenger tiltrekkende nok for kjøperne. I stedet har forbrukerne vendt oppmerksomheten mot nettbrett og annen forbrukerelektronikk. Med lanseringen av iPad 2 i februar, har flere forbrukere enten valgt å kjøpe en alternativ enhet, eller rett og slett latt være å kjøpe pc-er. Vi undersøker nå om det er sannsynlig at denne trenden vil ha en langstidseffekt på pc-markedet, sier Kitagawa.
I bedriftsmarkedet er det derimot jevn vekst. Dette skyldes at mange bedrifter nå er i ferd med å skifte ut pc-parken. Dette utskiftingssalget ventes å vare fram til årsskiftet 2011/12, med noen variasjoner mellom ulike regioner og markedssegmenter.
HP fortsatt den største pc-leverandøren, men med et pc-salg redusert med 3,4 prosent er nedgangen større for HP enn for det generelle markedet. Dette skyldes ifølge Gartner det svake forbrukermarkedet og vekstproblemer i Asia og Stillehavsregionen.
Acer har tidligere vokst seg store på salg av billige minibærbare, men rammes sterkt enn de andre av nedgangen i forbrukermarkedet og den økende interessen for nettbrett. Acer solgte 12,2 prosent færre pc-er i årets første kvartal, sammenlignet med først kvartal i 2010.
Dell har hatt en jevn vekst de siste seks kvartalene, men opplever nå et fall i pc-salget på 2,2 prosent. Selskapet opplever god vekst i Asia og Stillehavsregionen, men gjør det svakere i de flere andre regioner.
Lenovo gjør det på sin side svært godt i første kvartal, med en salgsøkning på 16,6 prosent sammenlignet med kvartalet for et år siden. Ifølge Gartner skyldes dette konkurransedyktige priser i både forbruker- og bedriftsmarkedene. Veksten har skjedd i alle regioner.
Også Toshiba har hatt et bra kvartal med en salgsvekst på 5,3 prosent.
Apple er ikke blant de fem største pc-leverandørene globalt. I USA ligger selskapet på 5. plass med en markedsandel på 9,3 prosent, noe som er 2,0 prosent høyere enn i året før.
I EMEA-området (Europa, Midtøsten og Afrika) isolert er situasjonen den sammen, men salgsnedgangen har vært større for HP og Dell i dette området enn globalt. Asus, som er den fjerde største leverandøren i EMEA, opplever her en nedgang som er nesten like stor som den Acer opplever. Også Asus har satset mye på billige pc-er og minibærbare.
Til sammen var nedgangen i pc-salget i EMEA-området på 2,8 prosent. Forrige gang det var nedgang i denne regionen var i tredje kvartal av 2009.
Ifølge Ranjit Atwal, forskningsdirektør i Gartner skyldes nedgangen delvis at overskuddslagre fra fjerde kvartal som ble tømt ganske langsomt, men også Intel opphold i salget av Sandy Bridge-produkter.
Det har særlig vært forbrukere i Vest-Europa som nå har latt være å kjøpe ny pc, eller som har valgt en annen enhet, for eksempel et nettbrett. Ifølge Gartner gjelder dette ikke minst etter at iPad 2 ble lansert.
Les også:
- [12.04.2012] Ny vekst i pc-markedet
- [09.09.2011] PC-markedet satt ett år tilbake
- [14.10.2010] Lenovo og Apple fosser framover
- [16.07.2010] Asus har doblet pc-salget i Europa
- [07.06.2010] Pc-salget går så det suser