Et amerikansk selskap etablert i 2009 har lansert en løsning for å la foreldre følge med på hva barna gjør på de tre største sosiale nettjenestene, Facebook, MySpace og Twitter. Løsningen er anbefalt av den amerikanske foreningen for foreldre og lærer, National PTA (Parent Teachers Association), som 10. juni inngikk et formalisert samarbeid med Facebook for å verne om barn og unge.
SocialShield har bygget opp sin løsning med utgangspunkt i fire ulike teknologier som de har søkt patent på. Disse er døpt henholdsvis Photo Engine, Friends Engine, Activity Engine og Alert Engine.
Bildemotoren saumfarer «millioner av filer hver dag, på jakt etter bilder hvor ditt barn kan gjenkjennes». Poenget er å gi foreldre anledning til å ta affære dersom det legges ut upassende bilder.
Vennemotoren samler opp informasjon om barnets «venner» på alle de sosiale tjenestene, og henter inn bakgrunnsinformasjon. Den kan for eksempel avsløre nye venner som ikke har andre felles venner med barnet, eller som har kreditkortkonto eller en oppføring i LinkedIn selv om de utgir seg for å være barn.
Aktivitetsmotoren dokumenterer alle ytringer av og om barnet. Det gir foreldre anledning til å avdekke mobbing, seksuelle tilnærmelser, selvmordstanker med mer.
Varslingsmotoren analyserer alt som blir samlet opp av de øvrige motorene, og varsler om upassende bilder, mistenkelige venner og problematiske ytringer. Varslene leveres direkte på e-post, og vises også på et eget grensesnitt som foreldre skal forholde seg til jevnlig.
SocialShield understreker at de ikke tar noen form for egne tiltak. Løsningene er ment å gi foreldre en enkel mulighet til å følge med på hva barn og unge holder på med, uten selv å lese gjennom alle ytringer på Facebook, Twitter og MySpace. Det er opptil foreldrene å ta opp vanskelige saker med ungene. Selskapet sier de tilbyr kundene gratis hjelp til å få fjernet uønskede oppføringer. Nettstedet omfatter en kunnskapssentral der man kan søke etter og innhente råd. Tjenesten forutsetter at foreldrene har tilgang til barnas brukernavn og passord, men sier de kan avdekke hvorvidt det opprettes flere konto i ungenes navn.
I USA konkurrerer SocialShield med SafetyWeb som kommer med mange av de samme løftene om hva de kan bidra med. Den vesentlige forskjellen er at SocialShield også gransker bilder og opplysninger lagt ut som «private», ikke bare det som er fritt tilgjengelig for alle. Kunnskapsbasen til SafetyWeb er for øyeblikket langt mer omfattende enn den til SocialShield.
Ingen av tjenestene krever installasjon av lokal programvare. Begge koster 10 dollar per måned.
Les også:
- [28.06.2010] Twitter pålagt ti års sikkerhetsrevisjon