Forsiden.no var det første forsøket til radioselskapet P4 å bygge en merkevare på Internett som lå utenfor P4-domenet. Det børsnoterte radioselskapet sendte flere entusiastiske børsmeldinger i fjor som skrøt av overskudd fra dag én, nettopp når det gjaldt portalen.
digitoday.no skrev selv at de syv første ukene av driften på P4s Forsiden skaffet 1,2 millioner kroner i kassa. Ifølge økonomidirektøren i selskapet dreide det seg om bannerannonseinntekter og provisjon av nettbegivenheter. Og selskapet fulgte opp med en fem måneders rapport som fortsatt viste overskudd på 100.000 kroner etter inntekter på 4,4 millioner og kostnader.
Dette var i august 2000.
Åtte måneder senere eksisterer ikke Forsiden.no lenger. Dét, til tross for at P4 har brent av flere millioner på tjenesten. I tillegg har de markedsført portalen sterkt i egen radiokanal..
Hva skjedde på veien, Hein Espen Hattestad?
- Det ble rett og slett for dyrt å drive Forsiden.no og P4.no parallelt, sier Hattestad som er administrerende direktør i P4-konsernet. Han kom til denne konklusjonen for flere måneder siden, etter at de hadde evaluert internettsatsingene sine.
- Forsiden.no hadde absolutt et stort potensial, men skal du bli blant de sterkeste merkevarene på nettet, kreves det enormt med midler, for å si det mildt. Derfor fant vi det mer fornuftig å bygge opp P4.no videre, sier han.
P4s eget domene hadde ligget uprioritert i flere år, uten spesielt mye nyutvikling. Nå blir det satset ressurser på denne merkevaren i stedet. I tillegg har Nyby.no tatt over begivenhet-/event-delen som tidligere lå under Forsiden.no.
Hattestad mente blant annet at en av de utilsiktede konsekvensene ved ha to merkenavn på Internett, ble forvirring blant kundene. Det var vanskelig å bygge opp en assosiasjon mellom radiokanalen P4 og internettkonseptet Forsiden.no.
- Jeg føler at avgjørelsen vi tok var veldig riktig. Det er vanskelig å kjempe mot giganter som har enormt med treff og ressurser - spesielt fordi Forsiden var en frivillig tjeneste som vi kaller det, en tjeneste der brukerne ikke ble guidet inn. Derfor prøver vi nå heller å kapitalisere på våre eksisterende lyttere som kjenner merkevaren P4 godt, sier han.
Hattestad opplyser at omsetningen på P4s Instant Media allerede i fjor var veldig god. Med visse forbehold om feilkilder, estimererer han inntektene til 7,2 millioner med et negativt resultat på rundt 200.000 kroner. Av denne omsetningen, skal Forsiden ha stått for rundt 6 millioner kroner og isolert sett ha gått med overskudd på rundt 15-20.000 kroner.
Det vil si at det ble balanse i regnskapet i år 2000 for portalen.
Trass i de trangere tidene på Internett og pessimismen som har bredt seg i mediemarkedet generelt, er Hattestad optimistisk på vegne av P4 når det gjelder inntekter på Internett i 2001.
- Vi har lært en del av dette her. Noe av det viktigste er at salg gjennom radio og på Internett er en sterk kombinasjon. Etter å ha overført kompetansen til P4.no og lagt alt under det kjente merkenavnet, kan vi ta ut mye mer fremover, tror Hattetstad.