Dette er tallene for hjemme-PC-salget i Norge i tredje kvartal slik Dataquest, en avdeling av GartnerGroup, presenterer dem:
Leverandør | Enheter tredje kvartal 2000 | Endring fra tredje kvartal 1999 | Markedsandel tredje kvartal 2000 |
NEC-CI (Packard Bell) | 8 919 | 652,3% | 26,0% |
IBM | 4 163 | -12,2% | 12,1% |
Hewlett-Packard | 3 748 | 420,4% | 10,9% |
Fujitsu Siemens | 2 905 | -60,3% | 8,5% |
Compaq | 2 114 | -74,2% | 6,2% |
Toshiba | 1 485 | 329,9% | 4,3% |
Apple | 1 015 | 86,6% | 3,0% |
Acer | 782 | -8,2% | 2,3% |
REC | 720 | -20,0% | 2,1% |
Targa | 718 | 56,2% | 2,1% |
19 andre leverandører | 7 711 | 7,6% | 22,5% |
Informasjons- og markedssjef Rune Johansen i Packard Bell Norge tolker de gode kvartalstallene som en tillitserklæring til selskapets prinsipp om å selge PC-er i butikker.
- Packard Bell vokser ekstremt mye raskere enn de som satser på netthandel. Vi vet fra undersøkelser at mer enn 30 prosent sier at salgs- og butikkpersonalet er deres viktigste kilde til informasjon. Derfor grenser det til maktarroganse av de store å presse forhandlerne ved å gå over til netthandel, sier han i en pressemelding.
Selskapet økte med 33,7 prosent i hele Europa, og leder hjemme-PC-markedet i Belgia, Frankrike, Nederland og Storbritannia. I Sverige ble det en dobling, i Danmark i en økning på 50 prosent.
Johansen peker også på at hjemme-PC-markedet har endret seg.
- Det nytter ikke lenger å lure folk med kontor-PC-er til hjemmebruk, sier han.
Flere observatører har tidligere understreket at hjemme-PC-markedet stiller andre krav til multimedia og nettverk enn kontor PC-er. Microsoft forsterker dette markedsskillet ved å profilere og tilrettelegge Windows 2000 til kontormarkedet og Windows ME til hjemmemarkedet.