I går reduserte Amazon.com prisen på e-bokleseren Kindle 2 fra 359 dollar til 299 dollar. Kindle 2 koster nå 50 dollar mindre enn den nærmeste konkurrenten, Sony PRS-700.
Større produksjonsserier er den vanlige forklaringen på at elektronisk utstyr blir billigere, og i dette tilfelle lyder det sannsynlig, selv om Amazon ikke oppgir salgstall for sin e-bokleser.
Et annet forhold kan tenkes å gjøre det strategisk lønnsomt for Amazon å senke Kindle-prisen: Selskapet har søkt patent på ordninger for å utstyre e-bøker og annet nedlastet digitalt innhold med skreddersydd reklame i det den sendes av gårde til kunden. Reklamen utgjør en mulighet for ekstra inntekter, med større sannsynlighet for stor omsetning jo flere brukere e-bokleseren har.
Ideen er å skreddersy reklame etter kundens registrerte kjøpeprofil, går det fram av søknadene for patent på henholdsvis On-Demand Generating E-Book Content With Advertising og Incorporating Advertising In On-Demand Generated Content. Amazon er berømt for hvordan de greier å gjenkjenne kunden og tipse om andre produkter vedkommende kan tenkes å interessere seg for. Skreddersydd e-bokreklame er enda en måte å utnytte denne evnen på.
Patentsøknadene viser Amazons langsiktige tenking rundt forretningsmodellen for e-bøker og annet statisk innhold som lastes ned før den nytes, gjerne til spesialiserte lesere eller spillere.
De viser for eksempel at Amazon tenker seg muligheten av synergi mellom e-bøker og print i begrensede opplag. Man kan tenke seg en modell der en kunde kan bestille en bok som hentes som ferdig utskrift i et eller annet utsalgssted. Evnen til å utstyre boken med skreddersydd reklame kan virke tiltrekkende på partnerne i et slik forretningsmodell.
Statisk innhold for nedlasting begrenser seg ikke til e-bøker.
Når det kommer større e-boklesere med tilfredsstillende gjengivelse av farger, kan det være aktuelt for ukeblader, magasiner og tidsskrifter å vurdere digitale utgivelser. Muligheten for kjøperspesifikk reklame kan bidra til å få utgivere til å forsøke seg.
I prinsippet er «print on demand» det samme for en e-bok eller et e-blad som for en papirutgivelse. Man kan også tenke seg muligheten av å utstyre et nedlastet musikkalbum eller video med reklame tilpasset kjøpernes interesse.
Det er videre klart at modellen ikke behøver å begrense seg til regler for kjøperspesifikk reklame, men at utgivere kan tenke seg å gjøre deler av innholdet i selve publikasjonen avhengig av hvem som leser den. Man kan tenke seg at en som ønsker seg en lærebok kan fylle ut et skjema som gir leverandøren en nøyaktig forestilling av hva slags innhold vedkommende faktisk er ute etter. Det finnes allerede på markedet reisehåndbøker som til en viss grad er bygget opp slik: Reiser man uten bil og uten telt, er det unødvendig å belemre kjøperen med oversikter over veibommer og campingplasser.
Ordningen som Amazon omtaler gir svært detaljerte muligheter for å plassere reklame i en publikasjon, både som hele sider og i avgrensede felter på utvalgte sider.
Det innebærer at patentet kan få svært vidtrekkende virkning, og begrense andres muligheter til å kombinere skreddersydd reklame med statisk innhold, dersom det blir innvilget.
Les også:
- [23.10.2009] Amazon opplever et kraftig sig
- [15.07.2009] Foreslår e-bokleser til alle skoleelever
- [09.06.2009] Skole-pc-avlegger satser på «e-papir»
- [02.06.2009] Oppkjøp kan få fart på e-bøker i farger
- [25.05.2009] Ber om støtte til digitale lesebrett
- [12.05.2009] - Vi frykter ikke e-bøker
- [05.05.2009] Amazon vil prøve ut Kindle i storformat