Fra tirsdag blir det lettere å være oppfinnsom i Norge. Patentstyret tilbyr nå elektronisk betaling for alle som søker om enerett til oppfinnelser, varemerker og design.
Betalingsløsningen er den første i sitt slag på Altinn, og er et ledd i etatens arbeid om å tilby flere digitale tjenester. Det vil blant annet forenkle saksbehandlingen og dermed gjøre det lettere for nordmenn å beskytte ideene sine, sier etaten.
Viktig med digitalisering
– Det er viktig for oss å digitalisere disse tjenestene. Denne digitaliseringen er dermed en del av vår strategiske satsing for å ivareta kundenes behov. Empiri viser at kunder er mer fornøyd med selvbetjening via elektroniske kanaler enn tradisjonelle måter som brev og telefon-betjening. Disse nye tjenestene vil gi både oss og kundene vår en mer effektiv prosess, sier prosjektleder, Freddy Strømmen, i Patentstyret til digi.no.
Ifølge ham er det unike med det nye systemet at alle skjemaene gir brukerne mulighet til å betale direkte ved søknadslevering.
– Systemet bygger på Altinn og er en 100 prosent integrert løsning bakover med interne økonomi- og saksbehandlingssystemer. Dette sikrer kvalitet i alle ledd. Noen vil kanskje reagere på at vi sier at vi er den først etaten som har direkte betaling, og det stemmer at Helsedirektoratet har vært tidligere ute enn oss. Der Helsedirektoratet har gjort denne løsningen tilgjengelig for autorisasjon av helsepersonell har vi lansert systemet for alle skjemaene våre.
Dette er en patent
– Det skal nevnes at vi i Patentstyret har vært hovedpådriver for å sette digital betaling på dagsordenen, og dette har vi arbeidet for over lengre tid. Det ble etterhvert opprettet samarbeid med Helsedirektoratet, Altinn og Veidirektoratet, forklarer prosjektlederen.
Patentering av en oppfinnelse gir enerett til å utnytte oppfinnelsen kommersielt i 20 år. For å få patent må man levere en søknad til Patentstyret. Oppfinnelsen må utgjøre en praktisk løsning av et problem, der løsningen har teknisk karakter, teknisk effekt og er reproduserbar.
(artikkelen fortsetter under)
Oppfinnelsen må også ha «oppfinnelseshøyde», noe som betyr at den må være ny og skille seg vesentlig fra tidligere kjent teknikk på området.
Skjemaene som benyttes i den nye søketjenesten er utviklet i skjemamotoren i Altinn. Dernest er det plugget på en betalingsløsning.
– At kundene kan betale ved innlevering av skjemaene gir noen fordeler. Blant annet gjør det det teknisk mulig å sette i gang saksbehandlingen tidligere. Kundene slipper å sitte og vente på en faktura, noe som minimerer risikoen for å betale feil beløp.
– Vi er inne i en tid der Norge trenger nye ideer
I Patentstyrets søketjeneste finnes all offentlig informasjon rundt varemerker, patenter og design. Her får man derfor muligheten til kjapt å få oversikt over hvem som har rettigheter til de ulike patentene, status i saker og informasjon om betaling av avgifter samt journal med dokumenter.
Etaten regner med at ordningen vil gi samfunnsøkonomiske gevinster gjennom kortere saksbehandlingstid, mindre administrasjon og færre henleggelser på grunn av manglende betaling.
– Vi er inne i en tid der Norge trenger nye ideer og mer innovasjon, sier direktør, Per Foss, i Patentstyret, og legger til at økonomiske nedgangstider tidligere har vist seg å sette fart i innovasjonslysten.
– Med de nye betalingstjenestene våre blir det enklere å gjøre ideer til verdier, sier Foss.
Prislapp under en million
Totalt sett har prosjektet kostet under én million kroner.
– Det har vært Altinn som har dratt utviklingsløpet internt, og disse betalingsløsningene vil være tilgjengelig for alle offentlige etater som ønsker å ta de i bruk. Prosjektet har vært lite og vi har kunne realisere det nettopp på grunn av de felles komponentene vi har i Altinn, sier Strømmen.
I tillegg åpner Patentstyret nå for at alle som har oppnådd rettigheter kan betale fornyelsesavgift elektronisk på nett.
Her har man derimot valgt å ikke benytte seg av løsningene fra Altinn.
– Dette er nye systemer som vil være viktige for næringslivet. Nå kan man betale alle fornyelser på nett. Disse tjenestene har stort volum fra utenlandske kunder som har rettigheter i Norge.
Kan fikse flere hundre patenter samtidig
– Hvorfor bruker man ikke Altinn her?
– Det skyldes nettopp på grunn av den globale kundemassen. Vi hadde behov for å integrere mot egne systemer. Får å gi sanntidsinformasjon tilgjengelig for kundene måtte det bli sånn. Gjør man en transaksjon i det nye systemet vet hele verden det umiddelbart. Det gjør at man slipper dobbelbetaling og trekking i samme spor, sier prosjektlederen.
Han fortsetter:
– Dette er et system som dekker behovene til både amatører og profesjonelle. Er man i søketjenesten kan man fornye 100 eller 600 patenter samtidig. Det strekker seg fra småbeløper til mange millioner kroner. Det nye systemet gir integrasjon ut mot kundenes egne systemer, noe som gjør disse prosessene veldig mye enklere, oppsummerer Strømmen.