Butikkjeden Elkjøp lever av å selge forbrukerelektronikk fra sine butikker i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene.
I det siste har elektronikkgiganten også begynt å spise seg inn på IT-bransjens områder med sitt salg av PC-er til småbedrifter, salg av hjemme-PC avtaler og på service. Selskapet kjøpte også blant annet svenske PC-City i fjor for å styrke seg innen IT-produkter.
Nå har selskapet lagt frem tallene for regnskapsåret 2005/2006 som ble avsluttet 30. april. De viser at selskapet har vokst kraftig og at overskuddet endte på en milliard kroner. Det var en økning på hele 26 prosent i forhold til året før. Omsetningen var på 13,7 milliarder kroner, en oppgang på 12 prosent.
– Store varehus med lave kostnader er avgjørende. Alle nye varehus baserer seg på dette, og har bidratt positivt til det gode resultatet. Det har samtidig gitt oss større innkjøpsmakt sier Ronny Blomseth, administrerende direktør for Elkjøp Nordic, til digi.no.
Med sitt store volum er Elkjøp i stand til å presse leverandørene hardt på pris. Det gir de en konkurransefordel når de selger produkter i konkurranse med mer rendyrkede IT-forhandlere som ikke klarer å komme opp i det samme volumet.
– PC-er og tilbehør utgjør den største delen av omsetningen til Elkjøp. Vi vokser kraftig på hjemme-PC-er og har ansatt noen som jobber spesifikt med det, men brorparten av omsetningen kommer fortsatt fra det tradisjonelle PC-salget, sier Blomseth til digi.no.