Skal vi tro statistikk fra amerikanske detaljister falt PC-salget med 11 prosent i den viktige julehandelen i år kontra i fjor. Windows 8 har ikke klart å snu den fallende trenden, som har vart gjennom hele fjoråret.
Det eneste svaret på den trenden er økte PC-priser, mener analytiker Steven Baker fra NPD Group. Årsaken til det skuffende salget er ifølge han ikke Windows 8, men PC-produsentenes bunnpris-kappløp, melder Computerworld.
Produsentene har rett og slett ikke klart å lage produkter som forbrukerne mener er verd prisen. Årsaken til dette ligger i historien. Mellom 2008 og 2010, konkurrerte produsentene med å lage stadig billigere bærbare. Såkalte Netbooks, med svært beskjeden ytelse og størrelse, begynte å utgjøre opp mot en femtedel av PC-markedet.
– Om du bruker Netbooks-analogien så lærte produsentene opp forbrukerne til å devaluere sine produkt. De sa til forbrukerne at det de tidligere hadde betalt 800 dollar for egentlig bare var verd 300 dollar. Det dro ned prisen over hele linjen, sier Baker til Computerworlds amerikanske avis.
Med Netbook-en, som nå er erklært død i konkurransen med nettbrettet, ble det skapt et marked for Windows-baserte bærbare til under 500 dollar. Dette har også holdt seg. I november til desember, de avgjørende julesalgsukene, var gjennomsnitts salgspris for en bærbar PC på 420 dollar.
Når PC-ene blir så billige så er det marginene det går ut over, og det blir umulig å opprettholde disse prisene med Windows 8 og berøringsskjermer.
– Windows 8 og berøringsskjerm er det riktige produktet, men Windows og berøringsskjerm til 349 dollar er ikke det. Det er ikke en god nok plattform for Windows 8, og det vil forsøke å konkurrere med nettbrett, sier analytikeren. Men den konkurransen kan de ikke vinne.
– Et nettbrett gjør alt det en lav-ende PC er forventet å kunne gjøre, og nettbrettet har berøringsskjerm. Disse nettbrettene kan selges til så lavt som 200 til 250 dollar, fordi produsenten ikke skal tjene på maskinvaren, fortsetter Baker.
Skal PC-produsentene, som lager Windows-maskiner, ha en sjanse, må de øke prisen og de må overbevise kundene om at det vil lønne seg å betale mer, for å få mer.
– Det vil ikke bli enkelt, men det er mulig. Det er beviser på at det lar seg gjøre. Før 2009 betalte forbrukere gladelig mellom 600 og 700 dollar for en PC, og da med et elendig operativsystem, nemlig Vista, sier analytikeren som tillegger: Men du må ha det rette produktet.
Les også:
- [11.01.2013] Elendig jul for PCen
- [02.01.2013] Netbooken er død