IDC har kommet med en rapport om det globale pc-salget i andre kvartal i år. Sammenlignet med samme kvartal i fjor, har veksten i antallet leverte pc-er vært på 22,4 prosent. Dette er omtrent på høyde med de 22,9 prosent IDC hadde forventet.
IDC mener at markedet i EMEA-området (Europa, Midtøsten og Afrika) er oppsiktsvekkende sterkt, mens veksten i USA, Asia og Stillehavsregionen henger litt etter prognosene.
– Faktorene som har ført til den nylige omslaget i pc-markedet, er en aldrende installert base i bedrifter, oppblomstringen av lavpris medieorienterte pc-er og lav pc-utbredelse i store deler av verden, sier Jay Chou, en forskningsanalytiker tilknyttet IDCs s Worldwide Quarterly PC Tracker, i en pressemelding.
– Økningen i forbrukeraktiviteten de to siste kvartalene har begynt å bli dempet, som forventet, mens kommersielle utskiftninger fortsetter å vokse, sier Bob O'Donelle, sjef for klientsystemer og skjermer i IDC.
– Vi venter at forbrukeraktiviteten vil fortsette å være sunn, men gradvis dempes fram mot slutten av året, mens den kommersielle markedsveksten vil være er stabil og reflektere en planlagt syklus for utskiftinger de kommende årene.
Ifølge IDC greide ikke HP å følge opp den solide økningen fra første kvartal og opplevde en salgsvekst på 11 prosent, noe som var mindre enn det globale markedet i andre kvartal.
Dell vokser derimot med 19,1 prosent fra andre kvartal i 2009, noe som blant annet skyldes gode salgstall i Asia, Stillehavsregionen og Latin-Amerika, men også at salgstallene til selskapet var spesielt svake i fjor.
Acer vokser noe langsommere enn markedet, noe som skyldes et spesielt sterkt fjorår i områder hvor det nå er liten vekst, blant annet USA og Japan. Likevel vokser Acer raskt i flere av de fremvoksende markedene som India og Kina.
Lenovos pc-leveranser har vokst med mer enn 47 prosent siden andre i fjor, spesielt i EMEA-området og i fremvoksende markeder. Det er spesielt salget av bærbare pc-er som trekker opp.
Toshiba opplevde også sterkere vekst enn det totale markedet. Veksten på 26 prosent skyldes spesielt godt salg av bærbare pc-er i Asia og Stillehavsregionen, men også i USA og EMEA har salgsveksten vært solid.
Ingen av de fem største vokser likevel i nærheten av så fort som Asus. Selskapets salg vokser kraftig i stort sett alle regioner og har økt med til sammen over 80 prosent siden andre kvartal i fjor. Dette er likevel svakere enn i første kvartal i år, men nok til å være en alvorlig trussel mot Toshibas 5. plass i IDCs rangering.
Også de mindre pc-leverandørene til sammen salget, selv om den sammenlagte markedsandelen har blitt redusert på 36,9 til 35,4 prosent.
Apple er blant disse, men IDC har i pressemeldingen ikke oppgitt selskapets globale salgstall. Apple ligger derimot på fjerdeplass i IDCs oversikt for det amerikanske markedet, hvor selskapet har en markedsandel på 8,8 prosent, en vekst på 0,2 prosentpoeng siden i fjor. Dette skyldes at Apple i USA har økt salget av pc-er med 15,4 prosent på et år.
Det er forøvrig verdt å merke seg at Intel aldri har gjort et bedre kvartal enn det foregående. Det kan tyde på at pc-produsentene forventer også et sterk tredjekvartal, siden de kjøper komponenter fra Intel som aldri før. Den største veksten til Intel har riktignok skjedd innen Xeon- og Atom-familiene, som brukes i henholdsvis servere og netbooks.
Les også:
- [04.08.2010] Acer bedre enn ventet
- [16.07.2010] Asus har doblet pc-salget i Europa
- [14.07.2010] Intel har aldri gjort det bedre
- [08.07.2010] Samsung passerer Sony og Apple
- [21.06.2010] Acer vil bli størst innen bærbare
- [07.06.2010] Pc-salget går så det suser
- [29.04.2010] Det sterke prosessorsalget fortsetter
- [05.03.2010] Tror på ny giv i pc-markedet
- [19.02.2010] Acer og Apple erobrer pc-Norge