Salget av pc-er, som gjerne er en god indikator for opp- og nedturer i den globale økonomien, var 22,7 prosent større i første kvartal i år enn i første kvartal i fjor. Det er den største økningen analyseselskapet iSuppli noensinne har registrert fra et år til et annet. Selskapet startet med slike analyser i 2003.
I alt ble det solgt 81,5 millioner pc-er i første kvartal, mens det i den samme perioden i fjor ble solgt 66,5 millioner pc-er globalt.
Det er særlig de asiatiske merkevareleverandørene som har økt salget. Asus' leveranser vokste mest med 136,1 prosent, etterfulgt av Samsung, Lenovo og Acer, med en vekst på mellom 83,9 og 47,1 prosent.
– Denne rekordveksten er et resultat av sterkt salg i første kvartal av 2010, kombinert med svake forhold under de tre første månedene av 2009. Begynnelsen av 2009 representerer en av de svakeste periodene i historien til pc-markedet, siden etterspørselen blant både forbrukere og bedrifter stupte som følge av den økonomiske nedgangen, sier Matthew Wilkins, analytiker for datamaskinplattformer ved iSuppli, i en pressemelding.
Selv om Acer ikke vokser raskest av alle, var veksten tilstrekkelig til at selskapet passerer Dell og dermed inntar andreplassen blant de største pc-leverandørene. Avstanden opp til HP, som ligger på første plass, har i perioden blitt redusert fra 8,5 prosentpoeng til 6,3 prosentpoeng.
Ifølge Wilkins skyldes Acers vekst selskapets fokus på bærbare pc-er, som er det segmentet av pc-markedet som vokser raskest. Nærmere 80 prosent av alle Acer-pcer som selges er bærbare. Ifølge iSuppli har selskapet sterke produktserier innen både ordinære bærbare pc-er og netbooks.
Den eneste amerikanske pc-leverandøren som vokste raskere enn det totale markedet fra første kvartal i 2009 til samme periode i år, er Apple. Selskapet har i perioden økt leveransene med 32,4 prosent.