Gartner melder i en fersk rapport at salget av PCer i andre kvartal 2011 endte på 85,2 millioner enheter. Det er en oppgang på 2,3 prosent fra samme kvartal året før.
Tidligere har Gartner operert med en vekstprognose på 6,7 prosent.
- Etter en periode på fire år med sterk vekst i konsumentmarkedet for PCer, drevet av en sterk etterspørsel etter mini-PCer og lavpris notebooks, har markedet skiftet til en moderat men stødig vekst, skriver Gartner-analytiker Mikako Kitagawa.
Han peker på at den svake veksten indikerer at PC-markedet er inne i en justeringsfase som begynte i andre halvår i fjor.
HP størst
Det er HP som er den største aktøren, med en markedsandel i verden på 17,5 prosent. På pallplass finner vi Dell og Lenovo som har en markedsandel på henholdsvis 12,5 og 12 prosent.
HP gjorde det spesielt bra innen business-segmentet, men Gartner melder at de fremdeles har utfordringer innenfor konsumentmarkedet.
Acer faller
Den store taperen det siste året er Acer, som faller fra andre til fjerdeplass i kampen om å være størst etter at markedsandelen gikk fra 14 prosent i andre kvartal 2010 til 10,9 prosent samme periode i år. Gartner bemerker at lav-pris og høy-volum strategien til selskapet ikke lengre er effektiv. Acer hadde en nedgang i salget på hele 20,4 prosent på verdensbasis.
Dermed tar Dell tilbake posisjonen som verdens andre største PC-leverandør, noe de ikke har vært siden 2008.
Apple-vekst i USA
Tallene fra Gartner viser også at Apple tar stadig flere markedsandeler i det amerikanske markedet. De er nå den tredje største amerikanske leverandøren av PCer, med en andel på 10,7 prosent. Dette er en vekst på 8,5 prosent i forhold til samme periode året før.
For resten av verden er ikke Apple registrert blandt de seks største.